Образ Гамлета



Мета уроку: Проаналізувати сюжет трагедії у єдності змісту та форми, простежити еволюцію головного героя, визначити засоби розкриття його характеру; дати поняття "монолог", розкрити характерні особливості та функції монологів Гамлета; розвивати навички аналізу літературного образу, уміння висловлювати свою думку про прочитане, навички самостійної роботи з текстом; сприяти формуванню світогляду учнів, їх моральної та громадянської позиції.

Тип уроку: Урок - дослідження.

Обладнання: Портрет В. Шекспіра, відеомагнітофон, відеокасета з худ. фільмом "Гамлет", магнітофон, аудіокасета з піснею В. Висоцького "Мій Гамлет", опорна схема "Еволюція внутрішнього стану Гамлета".

Епіграф уроку:

Герої, створені Шекспіром, не типи якоїсь пристрасті, якогось пороку, а істоти живі, сповнені багатьох пристрастей, багатьох пороків

О.С.Пушкін.

Хід уроку

I. Вступне слово вчителя.Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

- Кохання, дружба, шлюб, стосунки дітей і батьків, війна і заколот усередині країни, сенс життя, духовна велич і ницість - таке коло тем, порушених у п'єсі. Проте вона має один драматичний стержень - це доля принца Гамлета. Для сучасників "Гамлет" був драмою кривавої помсти, історією про те, як Датський принц помстився за вбивство свого батька - короля. Але час минав, змінювалося життя, відновлювалася культура, іншим став театр, смаки, уподобання. І "Гамлета" почали сприймати інакше.

- Створено трагедію 1601 р., минуло 2 століття і великий Гете побачив у Гамлеті не месника, а мислителя. За його словами, Гамлет - шляхетна, прекрасна людина, але не здатна виконати покладене на неї завдання. Так народився новий Гамлет - меланхолійний, бездіяльний. Згодом розуміння великої трагедії поглиблювалося. Стало зрозумілим, що головне тут - не у зовнішніх подіях, а в свідомості героя.

В його душі розігруються драми не менш болісні і страшні, ніж ті, що відбуваються з різними дійовими особами п'єси. Ця точка зору знайшла своє відображення у вірші Б.Пастернака "Мій Гамлет", який я пропоную вам послухати у виконанні В.Висоцького. (Учні слухають пісню В.Висоцького "Мій Гамлет")

- То хто ж він, Гамлет? Борець зі злом чи бездіяльний меланхолік? Переможець чи переможений? Відповідь на це проблемне питання ми повинні дати сьогодні.

II. Повідомлення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1. Вчитель оголошує тему та епіграф уроку. (Учні занотовують в зошит).

2. - Подивіться уважно на тему, спробуйте сформулювати завдання уроку, над якими будемо сьогодні працювати. (Учні формулюють завдання, вчитель записує їх на дошці.)

Варіанти завдань:

Дати характеристику образу Гамлета, зрозуміти його позицію.

Вчитися висловлювати свою думку зв'язно, аргументовано.

Роль монологу в драматичному творі.

3. - Як ви гадаєте, чому, не дивлячись на те, що трагедія була написана у 1601р., її читають, вивчають школярі у всіх куточках нашої планети по сьогоднішній день?

- Ви бачили у своєму житті людей, лише з позитивними рисами або лише з негативними?

- Серед ваших друзів є такі, в яких є і те, і інше?

- Чи завжди ви чинили так, як хотіли б ваші друзі, вчителі, батьки?

- Якби ви хотіли, щоб в такій ситуації до вас поставились оточуючі?

- Найголовніше для людини, коли складаються складні стосунки -розуміння. Саме у такій ситуації опинився і Гамлет. Його не зрозуміли матір, друзі, кохана, суспільство.

- Як зрозуміли його ми?!

III. Робота над темою уроку.

1. Асоціативна вправа.

- Уявіть, що перед вами мольберт, фарби і пензлі. В кольоровій гамі усно вам потрібно змалювати загальне враження від прочитаного. Які кольори ви б використали? (Тьмяні - чорний, сірий, кривавий ).

- А тепер до цього кольору додайте відтінок, який би характеризував Гамлета, його душу? (Білий )

- Чому ви обрали саме ці кольори? (Сірий - сіре, бездуховне життя у Данії. Чорний - колір трагедії, чорнота душі правлячої верхівки Данії: Клавдія, Полонія … чорнота їх вчинків. Кривавий - колір інтриг, великої кількості смертей у замку Ельсінор. Білий - чистота душі, віра в людину Гамлета.)

2. Робота з текстом.

- А тепер перенесімося до Ельсінору. Тронна зала Ельсінорського палацу. Музика, пишність, краса. Всюди веселощі: відбувається весілля короля Клавдія та королеви Гертруди.

- Яким ми бачимо Гамлета на весіллі матері? (Сумний, розчарований, спустошений, він оплакує смерть батька)

- Але життя триває. Король помер - хай живе новий король! Такий закон життя. Саме про це Гамлету нагадують Клавдій та Гертруда.

- То чому ж все - таки сумує герой? Чи тільки втрата батька спричиняє такий його стан? Що його бентежить? Чому він вважає матір грішницею? (Його бентежить квапливе весілля матері. Вона несе на собі моральний і християнський гріх: кровозмішання).

- Гамлет на межі самогубства. Але самогубство за законами християнської моралі - великий гріх. Саме це і зупиняє Гамлета. Він у розпачі! А доля наносить новий удар. Він дізнається про обставини смерті батька.

- За яких обставин це сталося? (Йому розповів привид )

- Зараз ми переглянемо з вами уривок з художнього фільму "Гамлет", головну роль в якому виконав відомий російський актор І.Смоктуновський. До речі, це - одна з найкращих його ролей.

- І з'ясуємо, який наказ дає Привид Гамлету і про що попереджає? ( Учні переглядають відеоматеріал).

- Як принц сприймає слова Привида? (Вони його бентежать, він вирішує їх перевірити).

- Навіщо Гамлет вдає із себе божевільного? (Лише блазень чи божевільний може відкрито звинувачувати у злочині короля).

Завдання № 1

- Розкрийте прихований зміст висловлювань "божевільного Гамлета":

"Бути чесним у наші часи - це значить бути одним на десять тисяч" (Гамлет критикує тогочасне суспільство, констатує знецінення високих ідеалів).

"Той, хто грає королів, буде в нас бажаним гостем." ( Гамлет натякає на те, що Клавдій - не справжній король, яким був його батько. Це натяк на жахливу гру, що пронизує все суспільство).

- Не забуваймо, що не Данія, не минуле, а тогочасна Англія стає об'єктом зображення Шекспіра. І сам Гамлет - не обмежений датський принц, охоплений жагою помсти, а сучасник Шекспіра, котрий переживав, як і він, боляче і безпорадно духовну деградацію суспільства й руйнацію гуманістичних ідей. Замок в Ельсінорі є моделлю світового зла. Гамлет це зрозумів, і мимоволі його особистий конфлікт, що пов'язаний з убивством батька, перетворюється на історичний конфлікт. Гамлет у розпачі, адже йому протистоїть не лише Клавдій, і навіть не зло Ельсінора, а світове зло. Перед Гамлетом постає питання: "Бути, чи не бути?".

- Звернімося до монологу Гамлета, що починається із запитання "Бути, чи не бути?"

Теорія літератури

- Нагадайте будь-ласка визначення монологу. (Монолог - висловлювання однієї людини ).

- Саме таке визначення ми вивчали у 8-му класі. Сьогодні я пропоную розширити його і допоможе нам у цьому "Словник літературознавчих термінів".

Монолог ( грец. Mono - один, logos- слово ) - тривале, внутрішньо однорідне і зв'язне висловлювання, що належить одному суб'єктові та виражає його думки, свідомі чи підсвідомі переживання, рефлексії, почуття.

- Під час читання трагедії ви неодноразово зустрічалися з різноманітними монологами. Визначте функції монологів Гамлета у п'єсі. (це форма розкриття внутрішнього світу героя, його суперечностей і шукань:

- у них міститься характеристика світу, осмислення місця людини в ньому

- це засіб як психологічної характеристики героя так і соціальної критики світу).

Завдання № 2

- Отож, перейдемо до монологу "Бути чи не бути?". Оскільки ви володієте англ. мовою, пропоную послухати його мовою оригіналу.

- Прослухайте виступ однокласника, визначте лейтмотив даного уривку, слова, в яких він звучить. А також висловіть свої враження про виразне читання уривку

Лейтмотив - це деталь, образ, питання, яке проходить через весь твір.

Завдання №3

- Одній із ваших однокласниць було запропоноване творче завдання: зробити дослівний переклад монологу Гамлета з англ. мови українською. А потім на основі даного перекладу зробити поетичний. Чи вдалося їй виконати завдання ми зараз пересвідчимося. - А ваше завдання визначити, чи передала вона основний зміст монологу Гамлета, чи співзвучний він з оригіналом.

- Спробуйте визначити про що Гамлет говорить у цьому монолозі? (В даному монолозі йдеться про життя і смерть. "Бути чи не бути? " для Гамлета - це жити або не жити. Жити таким життям, яким живуть у Данії він не може і не хоче. Це для нього - духовна смерть. Тому більш чесним він вважає смерть фізичну, яка є формою протесту проти брехливих законів світу).

- Чому у кінці монологу Гамлет звертається до Офелії з проханням помолитися за нього? ( Смерть для нього нічого не означає: "Вмерти - заснуть, не більше", тому що для нього страшнішого є смерть духовна, життя, що перетворюється на повільне вмирання. Однак самогубство не схвалюється церквою. Тому Гамлет звертається до Офелії з проханням помолитися за нього, бо Бог не прийме молитву його, можливого самогубця).

Завдання № 4

- Співставте сонет №66 Шекспіра з монологом Гамлета "Бути чи не бути?"

- У чому вони співзвучні?

- Що допомагає ліричному герою вижити?

- Після п'єси " Пастка ", яку Гамлета написав і поставив в Ельсінорі, спостерігаючи за поведінкою короля, він дізнається правду. Після вистави принц застає Клавдія за молитвою.

- Якого біблійного героя нагадує Клавдій у цій сцені? (Каїна, що мучиться за вбивство Авеля).

- Знайдіть слова, які передають душевний стан Клавдія. (ст.211,сцена 3, учні зачитують монолог Клавдія).

- Чому Гамлет, побачивши Клавдія на колінах, спиною до себе, не вбив його? Чи свідчить це про нерішучість Гамлета? Свої думки підтвердіть текстом. (Вбити Клавдія під час молитви - означало б відправити його душу на небо. "Це ж нагорода скоріше, а не смерть").

- Після яких подій Гамлет, не вагаючись, вбиває Клавдія? Чому? (Після поєдинку з Лаертом та смерті матері Гамлет вбиває Клавдія не стільки задля помсти, скільки тому, що мисляча людина не може дозволити, щоб державою правив негідник і перемогло зло.)

- Чому Гамлет, помираючи, просить Гораціо не піддаватися розпуці й не накладати на себе руки? (Він хоче, щоб Гораціо передав історію Гамлета наступним поколінням і вони взяли з неї урок).

- Як оцінює поведінку Гамлета Фортінбрас? ( Вважає його героєм, ховає з почестями).

3. Характеристика образу Гамлета.

- Чи не втратив Гамлет під натиском трагічних подій віру в людину, любов, дружбу, порядність? (Ні, не втратив, він віддав за це своє життя і вірив, що майбутні покоління зрозуміють його крок, наміри та не допустять подібної ситуації).

- Давайте спробуємо, за допомогою методу "Мікрофон" заповнити схему, яка відображатиме еволюцію внутрішнього стану героя протягом трагедії. (Кожен учень, отримавши в руки символічний мікрофон, має визначити, які зміни відбулися в житті Гамлета під впливом певних подій чи життєвих ситуацій. Учні працюють із схемою, заповнюючи праву частину Вчитель записує висновки учнів на дошці, учні - у зошитах).

Приїзд в Ельсінор. (Оптимізм змінюється пригніченістю і розчаруванням.)

Весілля матері. (Безвір'я, відчай, думки про самогубство.)

Зустріч з привидом. (Збентеженість , зволікання.)

"Бути чи не бути?" (Вагання, сум'яття, віра в себе, в боротьбу.)

Вистава "Пастка". (Готовність кинути виклик Клавдію, переконання у своїй правоті.)

Зради друзів. (Самотність, відчай.)

Втрата Офелії. (Зневіра у коханні, безнадія.)

Поєдинок з Лаертом. (Щирість, віра в людину.)

Смерть Клавдія. (Цілеспрямованість, виклик світовому злу)

Смерть Гамлета (Перемога над злом!)

(віра у людину майбутнього)

- Як бачимо, у душі Гамлета, протягом усієї трагедії, йде боротьба пристрастей. Недарма на це ще у 19ст. вказав О.С.Пушкін. (Вчитель звертає увагу учнів на епіграф уроку).

- Перемогою можна назвати вчинок, вибір, здатність діяти, а також стан душі. Так було, є і буде! Отже, вчитися бути переможцем у житті потрібно з дитинства і у тих людей, кого вважаєте ідеалом і у літературних героїв.

Метод "Мозковий штурм".

- Які риси Гамлета-переможця вам можуть знадобитись у житті? (Учні називають риси характеру, вчитель занотовує їх на дошці.)

- Які, з названих рис, вам допоможуть стати переможцем? Назвіть 3 варіанти, які, на вашу думку, є найголовнішими.

IV. Підсумок уроку.

- Шекспір пише п'єсу, в якій її герой - Гамлет -гине. Як ви вважаєте, чому автор приводить героя до такого фіналу? (За християнськими і людськими законами людина не має право на вбивство. Якщо вона скоїла злочин, то повинна понести покарання.

- Гамлет гине тому, що не знаходить підтримки серед оточення. Крім Гораціо його ніхто не розуміє. Він піднісся над своїм часом. Гамлет - це герой-одинак. )

2. "Шкала думок".

-Ким, на вашу думку, є Гамлет -переможцем чи переможеним? ( Учні підходять до плакату "Шкала думок" і віддають свої голоси, в залежності від своєї позиції. Свій вибір аргументують).

- А закінчити нашу розмову про Гамлета я б хотіла віршем Н. Косенко "Бути чи не бути", який є своєрідним зверненням до людей 21століття.

Бути чи не бути

Бути чи не бути?

У цьому світі, де багато ідей,

Де безліч думок і поглядів,

Єдине спільне для всіх людей,

Для всіх інтелектів, світоглядів,

Для всіх жебраків і нещасних поетів,

У закутках душ - до запитання,

Усіх школярів, мудреців та естетів

Єдине мучить вагання:

Хто я в цьому світі? І де моя путь?

(Для Гамлета час не існує)

У чому найвища покликання суть?

І долю для чого марнуєм?

Шукаєм себе - так не знайдем в словах

За межами суджень, тлумачень.

На гонах життя відміряєм свій шлях -

І наслідків сліпо не бачим.

Новітні терези вихитує зло, -

То істини бік підлітає.

Куди нас по течі вже занесло?

Чи бути, чи ні - ми не знаєм.

Отруєне небо, природа в лахмітті,

Чорнобильські сірі світання

Чи варто нам бути? ХХ століття

По-своєму ставить питання,

Годинник на вічність - назад не вернутись.

Помилкам утрачено вимір.

Дай, Боже, щоб діти змогли наші бути.

Щоб ми не украли в них вибір!

- Зверніться до завдань, які ми ставили на початку уроку і з'ясуйте чи виконали ми їх.

Д/З:

1. Вивчити монолог "Бути чи не бути?" напам'ять.

2. Дати письмову відповідь на запитання: "У чому ви вбачаєте трагедію Гамлета?"

Використана література:

1. Беркун О. Система уроків за творчістю В.Шекспіра // Зарубіжна література.-№38(294),жовтень 2002.

2. Гаврилко Л. Образ Гамлета. Трагедія зіткнення героя зі злом реального світу. Проблема морального вибору і вчинку у творі. Роль монологів.// Зарубіжна література.-№41, листопад 2004.

3. Кадоб'янська Н.В. Шекспір "Гамлет, принц Датський"// Зарубіжна література.-№10 (218),березень 2001.

4. Коваленко К. Вільям Шекспір " Гамлет принц Датський" (Система уроків).//Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.-2002.-№11.

5. Шуренюк Т. З'ясування проблеми морального вибору і вчинку шекспірівського героя шляхом діалогу.// Всесвітня література в середніх навчальних закладах України - 2004.-№10.

Додаток№1.

Бути чи не бути?

Бути чи не бути?

Смерть батька рідного забути

І так утратити себе?

Чи може вбити, поховати

свої печалі, почуття?!

Нічого більше!

Вмерти і не жити,

Щоб ціле море бід навіки

в серці заглушити.

Чи це не ціль моя?

У сні забутись

І бачити прекрасних мрій видіння,

Коли ти вже далеко, та сила

злісного тяжіння, що повертає

на земні шляхи...

Ось в чому відповідь!

Ось що продовжує нещастя на

Стільки літ вперед.

Хто витерпіти зміг

Приниження, образи, отруйне почуття,

багато різного сміття,

яке не дозволяє жити.

Коли сміється блазень над достойним,

удар кинджалу зводить всі кінці

І хто би ніс тягар пекельний в самоті,

якби не страх попасти в сіті смерті.

Змиритись краще зі знайомими

Ніж линути до непізнаного, нового.

Усі ми боягузи і ніхто

не хоче побороти невідоме

Помирає наша воля, як весняні квіти,

Коли ми не маєм правди, то навіщо жити?

Додаток №2.

William Shakespeare

HAMLET

To be, or not to be - that is the question.

Whether' tis nobler in the mind to suffer

The slings and arrows of outrageous fortune,

Or to take arms against a sea of troubles,

And by opposing end them? - To die - to sleep -

No more; and by a sleep to say we and

The heart - ache, and thousand natural shocks

That flesh is heir to, - this a consummation

Devoutly to be wish'd. To die - to sleep -

To sleep perchance to dream. Ay, there's the rub,

For in that sleep of death what dreams may come,

When we have shuffled off this mortal coil,

Must give us pause. There's the respect

That makes calamity of so long life.

For who would bear the whips and scorns of time,

The oppressor's wrong, the proud man's contumely,

The pangs of despised love, the law's delay,

The insolence of office, and the spurns

That patient merit of the unworthy takes,

When he himself might his quietus make

With a bare bodkin? Who would fardels bear,

To grunt and sweat under a weary life,

But that the dread of something after death -

The undiscovered country from whose bourn

No traveler returns - puzzles the will,

And makes us rather bear those ills we have

Than fly to others that we know not of?

Thus conscience does make cowards of us all,

And thus the native hue of resolution

Is sicklied over with the pale cast of thought;

And enterprises of great pitch and moment,

With this regard, their currents turn awry,

And lose the name of action.




На головну


Hosted by uCoz