Стародавній Рим (Урок узагальнення)
Мета : узагальнити знання учнів з даної теми; закріпити знання історичної термінології, хронології, історичних діячів Стародавнього Риму ; виховувати інтерес до історії; розкипати вміння швидко орієнтуватися, порівнювати та співставляти історичні події та явища, логічно мислити.
Обладнання : дошка, картки із завданнями, таблички з номерами відповідей. Тип уроку : узагальнюючий урок-гра (за принципом телевізійної гри "Зоряний час")
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Гра-конкурс.
Завдання
А. І.Ромул ; 2. Ганнібал ; 3. Спартак ; 4. Траян ;
5. Діоклетіан 6. Т.Гракх ; 7. Ю.Цезар ; 8. Константин.
До А.:
1. Імператор, який жив у Ш ст. відновив могутність ослаблої імперії, її кордони і посилив імператорську владу. (5)
2. Полководець, який здійснив перехід через Альпи. (2)
3. Імператор, який дозволив християнам відкрито збиратися і будувати храми .
(8)
4. Ватажок великого повстання рабів. (3)
5. Консул, який запровадив земельний закон і роздавав наділи землі розореним селянам (6)
6. Легендарний засновник Риму. (1)
7. Перший римський імператор. (7)
8 Імператор, який своїми завоюваннями найдалі просунув римські кордони на
Схід. (4) Б. 1. Тібр ; 2. Рубікон ; 3. Капу я ; 4. Канни ;
5. Помпеї ; 6. Везувій ; 7. Сицилія ; 8. Карфаген
до Б. :
1. Місто-держава, яке вело довгу боротьбу з Римом за володіння в Середземномор'ї. (8)
2. Острів, за володіння яким розпочалася ця боротьба. (7)
3. Місто, яке загинуло в 79 р. від виверження вулкану. (5) 4 Річка, на берегах якої стоїть Рим (1)
5. Місто, в якому почалося повстання рабів під проводом Спартака. (3)
6. Місто, біля якого під час другої Пунічної війни відбулася знаменита битва, яка завершилась оточенням римського війська, (4)
7. Річка на кордоні Галлії і Риму, пов'язана з діяльністю Ю.Цсзаря. (2)
8. Гора, біля підніжжя якої повсталі раби Спартака отримали першу перемогу над римським військом. (6)
В. 1. Сенат ; 2. Форум ; 3. Консул ; 4. Трибун ;
5. Легіон 6, Тріумф ; 7. Колон ; 8. Гладіатор
до В. :
Орган влади в Римі часів республіки, в перекладі "рада старих". (1)
2. Дрібний орендар землі в Римській імперії, (7)
3. Посада в Римі часів республіки - протягом року управляв Римом, а під час війни командував військом, (3)
4. Базарна площа в Римі, яка з часом перетворилась у центр столиці. (2)
5. Раб, який бився на аренах амфітеатрів на втіху глядачам римлянам. (8)
6. Назва підрозділу римського війська. (5)
7. Урочистий в'їзд переможного полководця в Рим на чолі війська, (6)
8. Захисник інтересів плебеїв у сенаті. (4).
Г. 1. 753 р. до н.е. ;2. 476 р. ; 3. 216 р. до н.е. ; 4. 49 р. до н.е. 5. 74 р. до н.е. ; 6. 509 р. до н.е. ; 7. 313 р ; 8. 133 р до н.е. до Г. :
1. Закон про землю Тіберія Гракха. (8)
2. Заснування Риму , (1)
3. Легалізація християнства. (7)
4. Встановлення республіки в Римі. (6)
5. Повстання Спартака. (5)
6. Битва під Каннами, (3)
7. Захоплення Ю. Цезарем влади в Римі. (4)
8. Загибель Західної Римської імперії. (2)
"Четвертий зайвий"
1. Сенатор 2. Консул 3. Трибун 4. Єпископ
і. Вергілій 2. Цицерон 3. Сціпіон 4. Лукрецій
1. Канни 2. Рим 3. Сицилія 4. Капуя
1. Терми 2. Вето 3. Вілла 4. Арка
1. Латини 2. Галли 3. Готи 4, Вандали
1. Юпітер 2. Христос 3. Нептун 4. Вулкан
1. Красс 2. Помпей 3. Ю. Цезар 4. Ганнібал
Логічний ряд
І. Константин, 2. Октавіан Август, 3. Діаклетіан, 4. Ю.Цезар (розставити в хронологічному порядку правління) 1. Карфаген, 2. Сирія, 3. Греція, 4. Македонія. (розставити в порядку підкорення цих країн Римом)
II. Підведення підсумків уроку.
Оцінювання найбільш активних учнів.