Селяни в ХІ-ХІІІ століттях
Мета. Ознайомити учнів з умовами життя і праці селян, розглянути суть натурального господарства і причини його панування в період раннього середньовіччя; розкрити значення громади в житті селянина; формувати вміння прослідковувати причинно-наслідкові зв'язки, аналізувати і узагальнювати історичний матеріал, продовжувати формувати навички самостійної роботи з різними історичними джерелами; виховувати почуття поваги до людей праці.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Ілюстрації: середньовічні знаряддя праці,
Хрестоматія з історії середніх віків. - Київ, 1970.
Підручник (Карліна О. Історія середніх віків. - К., "Генеза", 2000)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Знайомлячись з епохою середніх віків, ми зустрілися з багатьма цікавими історичними подіями, явищами, що відбувалися в країнах Європи. Ми вже знаємо, що середньовічне суспільство не було однорідним, воно складалося з різних верств населення, і на цьому уроці ми дізнаємося про представників однієї з верств - селянства, особливості його повсякденного життя і духовного світу.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
План.
Три стани середньовічного суспільства.
Село. Громада.
Натуральне господарство.
Світ селянина.
І питання розглядається - учні повинні самостійно прочитати пункт 1 §35 підручника (Карліна О. Історія середніх віків. - К., "Генеза", 2000)
та визначити і записати в зошит основні стани селян (вільні, особисто залежні, поземельно залежні)
Для того, щоб перевірити, як учні засвоїли різницю між станами селян, доцільно провести роботу з документом, що знаходиться на партах (витяг з хрестоматії з історії середніх віків. - Київ, 1951. Т.1. - С.200.)
Завдання: визначити, до якого стану належатиме селянин Арнальд і його сім'я.
Спробуйте визначити, що могло бути причиною перетворення даного селянина на кріпака і які це могло мати наслідки для його сім'ї?
ІІ питання розглядається за допомогою випереджаючого методу навчання. Двоє учнів (гостей з минулого) розповідають про середньовічне село та роль селянської громади.
Після повідомлення учнів вчитель ставить перед класом питання:
Чи потрібна була громада в середньовічному селі?
Чи не легше було б прожити селянину без неї?
ІІІ питання вивчається в ході евристичної бесіди. До класу ставляться запитання:
Як ви думаєте, яким чином селяни забезпечували себе одягом, взуттям, знаряддями праці?
Хто будував для них будинки?
В кінці вчитель підводить підсумок проте, що все необхідне для життя виготовлялося самими селянами.
Таким чином учні підходять до розуміння терміну "натуральне господарство", визначення якого самостійно записують до зошитів.
Чому саме такий тип господарства панував у час середньовіччя?
ІV питання.
Вчитель організовує роботу з підручником (Карліна О. Історія середніх віків. - К., "Генеза", 2000), поділивши клас на міні-групи, кожна з яких отримує завдання: підготувати відповідь на поставлені питання:
1 група - описує житло селянина.
2 група складає меню одного дня селянської родини.
3 група - розповідає про роботу селянина весняного дня (з використанням знарядь праці).
Розповідь триває протягом 2-3 хвилин.
ІV. Підбиття підсумків уроку.
Закріплення вивченої теми проходить за допомогою методу "Закінчити речення":
В середні віки селянство поділялося на ...
Натуральне господарство - це ...
Допомагала сиротам і вдовам, слідкувала за сплатою податків і виконанням повинностей селянська ...
Плуг, трактор, лопата, вила, граблі, сокира, меч, сівалка, серп, коса - якими з цих знарядь праці міг користуватися середньовічний селянин?
Вчитель оцінює роботу учнів.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати § 35, 36, 37 підручника (Карліна О. Історія середніх віків. - К., "Генеза", 2000)
Скласти розповідь про один день з життя селянина, вживаючи такі слова: коса, ціп, горщик, каша, кінь, сіно, жито, дощ.