Природа й населення Стародавнього Єгипту
1.Географічне положення і природа стародавнього Єгипту (робота з документом).
2.Розливи Нілу.
3.Єгиптяни -землероби (робота з документом).
4. Життя і праця ремісників.
Мета:
на конкретному історичному матеріалі показати особливості географічного положення і природи Стародавнього Єгипту; господарське життя землеробів та ремісників ;
розвивати вміння робити з картою , з історичними документами та ілюстраціями;
виховувати почуття поваги до людей праці.
Після уроку учні зможуть:
Вивчити §9 с.44-49
1.Відповісти на запитання:
1) За допомогою карти подумай і скажи: "Чому Єгипет розташований лише вздовж течії Нілу?"
2) Яке значення мали в Єгипті розливи Нілу?
3) Як називали єгиптяни свій край?
4) Доведіть , що єгиптяни виготовляли собі різні речі не тільки для нагальних потреб, а й щоб прикрасити своє життя.
Основні поняття уроку: папірус, шадуф, пора сходів, пора жнив.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми, прийоми і методи: вступне слово, робота з картою, робота з ілюстраціями та документами.
Обладнання: карта, підручник та документи і ілюстрації в ньому.
ХІД УРОКУ:
30 хв. 1.Вивчення нового матеріалу.
1.Географічне положення і природа Стародавнього Єгипту.(робота з картою).
2. Розливи Нілу (робота з документами, введення нового поняття шадуф).
3. Єгиптяни -землероби (робота з документами і ілюстраціями).
4. Життя і праця ремісників (робота з документами).
15 хв. 11. Закріплення.
1.Вивчення нового матеріалу.
1. На пн. сх. Африки , біля Середземного моря, там де тече ріка Ніл, була розташована одна з найбільших країн стародавнього світу -Єгипет.
Люди здавна селились в долині Нілу. Майже п"ять тисяч років як утворилась Єгипетська держава, яка простяглася від Середземного моря до перших Нільських порогів. Розповідь про Ніл -показ по карті.
На берегах Нілу ростуть: папірус, оскадії, пальми, сикомори, тамариси.
Тваринний світ: слони, жирафи, носороги, кабани, антилопи, леви, пантери.
2. Хамсин -посушливий вітер 50 днів дме з Сахари.
Сезон повені 3 місяці (червень - вересень) вода піднімається на 7 м.
Вода спадає залишаючи шар родючого намулу. Назва Єгипту "Дарунок Нілу".
3. Землеробство(листопад - грудень). Єгиптяни подавали воду на пагорби за допомогою спеціальних пристроїв. (ви бачите на мал.. селянина під час оранки , який поганяє биків)
Шадуф -підйомна машина для води. Будівництво каналів.
Пора жнив.
Селяни мідними серпами зрізають колоски. На току складають їх , проганяють худобу для вимолоту.
Учень зачитує Єгипетські народну пісню про молотьбу.
Як здійснюється процес обмолоту зерна? (за допомогою худоби. Проганяли биків і ослів по току.) Жінки віють совками зерно. Це досить важка праця землероба. Урожай зібрали - частину треба віддати на сплату податку. А якщо немає - селянина б"ють.
Які біди дошкуляють селянину в його намаганні зібрати гарний урожай? - Це гіпопотам, черв"як, сарана, горобці. А треба й собі залишити і податок сплатити.
4. Розвинені різні види ремесла: виплавка міді, ювелірна справа -вироби з золота, вироблення шкір, виробництво сандалів, ткацтво, прядіння, плавка скла.
11. Закріплення.
На якій річці виріс Стародавній Єгипет? (На річці Ніл).
Який був тваринний світ в Єгипті? (Слони, жирафи, носороги, кабани, антилопи, леви, пантери).
Як єгиптяни використовували води Нілу для землеробства?(Копали канали, подавали воду шадуфом).
Що вирощували селяни на полях? (Пшениця, ячмінь).
Куди віддавали частину вражаю? (Платили податок).
Які види ремесла існували в Єгипті? (Ковальство, виробництво шкір і взуття, ткацтво, прядіння, виробництво скла.)