Початок світової війни
Мета: Сформувати в учнів глибокі знання про події Першої світової війни, навчити аналізувати історичні події, спираючись на історичні , статистичні, літературні джерела, розвивати історичне мислення та навички дослідницької діяльнос-ті.
Обладнання: Карта "Європи на початку ХХ ст.", таб-лиця "Перша світова війна", посібник Щедріної І.Є. Всесвітня іс-торія 10-11 класи у схемах і таблицях.
ХІД УРОКУ:
Уроки ведуть історики, дипломати, журналісти.
на дошці таблиця "Перша світова війна"
1914-1918 рр. = 4р. 3,5 міся-ці
38 країн
Населення понад 1 млрд. чол. (75% на земні ку-лі)
Територія воєнних дій понад 4 млн. кв. км
Мобілізовано понад 70 млн. чол.
Убито і померло понад 13,6 млн. чол. (від голоду та епідемії 10 млн. чол.)
Поранено понад 20 млн. чол.
Матеріальні витрати понад 360 млрд. дол.
Прямі воєнні витрати понад 208 млрд. дол.
ПЛАН
загальна оцінка війни як трагедії людства.
Причини та привід війни
Стратегічні плани противників.
Початок війни між державами Антанти і Німецьким блоком.
Бойові дії у 1914р.
Вчитель знайомить учнів із темою уроку, метою та планом роботи.
Учні розглядають таблицю "Перша світова війна".
Питання для бесіди:
Пригадайте, що це таке війна, світова війна?
Чи вивчали ми з вами світові війни, які ми вивчали війни?
Поясніть вислів: "Світова війна - трагедія людст-ва!".
Сьогодні ми говоримо про початок Першої світової війни. Кожна війна має свої причини, передумови і звичайно привід. Зараз ми нада-ємо слово дипломатам, журналістам, історикам. Слухаючи 1х3 ви визначите ці поняття.
Слово дипломату: "Світ розколовся на дві військово-політичні блоки Антанта, куди входили Англія, Франція, Росія та Троїстий союз, куди входили Німеччина, Австро-Угорщина, Італія. Апетити у всіх бу-ли дуже великі. Прочитайте таблицю на ст. 9-10 підручника П.Б.Полянського Всесвітня історія 10 клас. Найбільша прірва у взаєминах пролягла саме між Британією та Німеччиною. Особливо складним стало міжнародне становище влітку 1914 року. Балтійські війни не втихомирили пристрасті Європи, а на-впаки, ще дужче їх розпалили:
Туреччина Болгарія прагнули реван-шу,
Туреччина вичікувала моменту, щоб відняти у Греції Егейські ос-трови,
Греція і Сербія не визнавали кордонів Алба-нії,
Австро-Угорщина шукала приводу, щоб розправитись із Сербі-єю,
Сербія прагнула визволити своїх одноплемінників з-під австрій-ського панування,
Росія бачила в Сербії кращу свою опору в боротьбі проти Австро-Угорщини.
Балкани перетворились у пороховий по-гріб. Хто кине сірник?"
Слово історику: "Чорна рука" - це таємна організація сербів-змовників, яка займалась терором, в основі її діяльності були методи боротьби російських народовольців. Організація мала великий вплив на державну політику Сербії. Це була держава, і ніхто не міг перешко-дити її задумам. Очолював організацію Апіс. "Чорна рука" була добре закон-спірована. Члени її не знали в обличчя більше трьох осіб. До неї входили ї студенти Гаврило Принцип, Трифко Габринович, Неделько Грабич, які в ли-пні 1914р. організували вбивство австрійського кронпринца в Сарсе-во.
Цікавий факт: члени "Чорної руки", одягнені в чорні маски, да-вали присягу, цілуючи хрест, кинджал і револьвер. Текст присяги: "Клянуся сонцем, що зігріває мене, клянуся землею, що годує моїх предків, моїм жит-тям і честю, що завжди буду готовий принести себе в жертву нашій організа-ції. Я клянусь Богом, що заберу з собою в могилу всі таємниці організа-ції".
Слово історику: 28 червня 1914 р. сербський народ мав відзна-чити 525 років від дня національної скорботи. Саме того дня Сербію понево-лили турки. Це був день святого Вітта, і ніхто не думав, що відтоді вся Євро-па втратить розум, закрутиться в конвульсіях війни.
Маневри проходили в столиці Боснії Сараєво. 28 червня 1914р. ерцгерцог з дружиною графинею Хотей виїхав у Сараєво на легкових автомобілях. У кортежі було 4 машини. Франц Фердінанд їхав у другій. Саме в цю машину католики і мусу-льмани кидали букети квітів. Найрозкішніший упав до ніг графині і задимів. Графиня зойкнула, а Франц Фердінанд геройськи відкинув букет у бік і він зірвався під третью машиною, в якій їхала охорона. Злочинця спіймали - це був Неделько Габрилович. Кортеж рушив далі, але в одному з провулків за-стряв і цим скористався Гаврило Принцип, вистрілив у графиню. Вона падала обіймаючи чоловіка, а Принцип випустив у неї ще одну кулю. Третя влучила у Франца Фердінанда. Помираючи він устиг промовити: "Софі, ти мусиш жити, заради наших дітей..." Якби кронпринц знав долю своїх дітей, то волів би, щоб вони померли разом із ними. Бо всіх трьох дітей Франца Фердінанда згодом закатують фашисти в концтабір - Маутхаузен.
Вчитель: Ви заслухали виступи дипломата та історика, ознайомтесь із таблицею 3 посіб-ника Щедріної. Дайте відповіді на питання:
Причини війни
Передумови війни
Привід до війни
Вчитель: Задовго до початку війни генеральні штаби всіх країн розробили плани її ведення. Ознайомитесь із таблицею 5 посібника Щедріної Е.
Бесіда: Що спі-льного в усіх цих планах?
А безперечно найбільш активно готувалась Німеччина.
Слово історику: Ви мабуть чули вислів: план Шліфена. Шліфен - начальник німецького генерального штабу (1891-1906), розумний, самостійний, діловий тактик і стратег, і навіть лірик.
Він автор теорії "бліцкригу" - блискавичної війни. За його планом, противника треба розбити одним коротким ударом протягом одного літа, не затягуючи війни до осені, щоб уникати дощів і врятуватися від морозів.
Це план пе-редбачав війну на два фронти: спочатку розгром Франції, потім Росії. І хоча російській розвідці підсунули майстерну фальшивку плану Шліфена, знай-шлися люди, які знали оригінал і попереджали про це Росію.
За планом Шліфена, німецька армія мала бути мобілізована на 12 днів, а авст-ро-угорська за 16 днів.
Російській армії потрібно для цього аж 32 дні. Отже, виходило, що поки Росія мобілізується, Німеччина встигне роз-правитись з Францією та її сусідами, Австро-Угорщина ж за цей час зможе затримати Росію на кордоні.
Про початок війни учні знайом-ляться по посібнику Щедріної І.Є. таблиця 6. Робота з кар-тою.
Бесіда: Які країни вступили у війну в 1914р.
Слово жу-рналіста: Німеччина звинувачувала у вбивстві Росію. "Німеччина, - тверділи німці, - завжди прагнули до вічного миру, а ваш цар те й робив, що розпалю-вав війну за війною... Мало вам дісталося від японців, так ми влаштуємо вам новий Порт-Артур".
Німецькі газети кричали: "Росіяни вивозять золото із Франції", "Росіяни посипають рани полонених перцем", "Росіяни виколюють очі нашим дітям".
В Росії також нагніталась воєнна історія. "Я буду радий війні. наша моральність упала. Ми дійшли до того, що не соромимось танцювати порнографічний танець під назвою "танго". Це страшно. Куди дивиться поліція? Зараз тільки війна приведе нас до тя-ми."
Хід військових дій учні розробляють по таблиці 7 посібника Щедріної І.Є., працюють з картами самостійно.
Завдання: Вивчи-ти § 1 підручника, таблиці 3-7 посібника.