Культура в Стародавньому Єгипті
1."Все на світі боїться часу, а час боїться пірамід".
2.Писемність.
3. Освіта.
4.Наука.
Мета:
показати розвиток архітектури, писемності, освіти, зародження наукових знань та їх вплив на історію людства;
розвивати вміння робити з ілюстраціями;
виховувати почуття прекрасного.
Після уроку учні зможуть:
1.Вивчити §12 Писемність, освіта, наука в Єгипті. §14 Піраміди , гробниці, храми.
2.Відповісти на запитання в кінці параграфів , подивитись ілюстрації.
Основні поняття уроку: ієрогліфи, папірус.
Тип уроку: урок -лекція.
Форми, прийоми і методи: робота з ілюстраціями .
Обладнання: підручник та ілюстрації в ньому. Дитяча енциклопедія, О. Черевко. "Сім чудес світу" // Історія в школі .- № 9. - 2003.
ХІД УРОКУ:
35 хв. 1.Вивчення нового матеріалу.
1."Все на світі боїться часу, а час боїться пірамід".
2.Писемність.
3. Освіта.
4.Наука.
10 хв. 11. Закріплення.
1.Вивчення нового матеріалу
1. Найдавнішим витвором архітектури є піраміда Хеопса в Єгипті, яка являється найбільшою кам"яною спорудою Єгипту "Велика піраміда" споруджена близько 2000 р. до н.е. Її основа займає площу 5,4 га. Витрачено на будівництво 2 млн.250 тис. блоків вагою 2,5 тони кожний. Окремі блоки важили до 30 тон. Вони припасовані один до одного так щільно, що не можна встромити лезо ножа.
Спочатку її висота була 146,7 м , тепер 137,3 м . Сторони основи 230,4 м. Поряд стоять піраміди Хафра і Менкуара. У 27 ст. до н.е. архітектор Імхотеп спорудив піраміду Джосера. Квадратна східчаста піраміда . Поховальна камера знаходилась не в піраміді , а під нею.
2. Єгипетська писемність -ієрогліфи.
В 1821 р. французький учений Жак Шампальон розшифрував ієрогліфи і прочитав стародавні написи. "Розетський камінь".
Писали на папірусі. Тонкі смужки якого склеювали між собою. Найдовший папірус має довжину 40,5 м. Писали фарбою.
3. В єгипетських школах навчались хлопчики, а часом і дівчатка. Вчились писати спочатку на черепках розбитого глиняного посуду, а потім на старих, змитих папірусах. Якщо учень успішно навчався -давали новий папірус. Переписували учні різні навчальні тексти, вірші, казки. Вчитись було важко -кілька тисяч ієрогліфів (з них використовувалось 750).Невправних часом били. "Вухо хлопчика на спині".
Писарі писали загостреними очеретинками. При собі носили дерев"яний пенал з двома чашечками для чорної і червоної фарб. Початок нового рядка або дату позначали червоною фарбою.
Землеробський календар пов"язаний з розливами Нілу.
Астрономія . Жерці вели спостереження за зоряним небом. Об"єднували зорі в сузір"я, які нагадували обриси тварин. Винайдення сонячного, а потім водяного годинника.
Медицина. При бальзамуванні померлих лікарі вивчили будову людського тіла. Геродот писав, що у єгиптян багато лікарів. Одні лікують очі, другі -голову, треті -зуби, четверті -шлунок, п"яті -внутрішні хвороби. Винуватці хвороб -злі духи, лікували молитвами і заклинаннями. Ліки готували з рослин, мінералів, тварин. Під час розкопок учені знайшли багато хірургічних інструментів і десять медичних папірусів з описами хвороб і рецептами, папірус -20,5 м.
Математика. Постійно розраховували довжину , ширину, площу, кути. Виникла геометрія -"вимірювання землі".
11. Закріплення.
Як називають писемні знаки стародавніх єгиптян? (Ієрогліфи).
Ким вони були розшифровані? (Жаком Шампальйоном.)
На чому писали єгиптяни? (На папірусі.)
Чому єгиптяни вважали, що книга краща, ніж гробниця? (Тому, що написане слово змушує згадувати людину, котра писала книгу.)
Чого навчались в єгипетських школах? (Писати і читати.)
Чому можна стверджувати, що єгиптяни високо цінували грамотність? (Тому, що лише грамотна людина могла стати писарем. А писарю живеться набагато краще.)