япон≥¤ 1945-2004 рок≥в
≤тегрований урок (з всесв≥тньоњ ≥стор≥њ ≥ заруб≥жноњ л≥тератури) 11 класс.
ћета:
розкрити ≥сторичн≥ умови розвитку япон≥њ в п≥сл¤воЇнний пер≥од;
ви¤вити головн≥ фактори ¤понського "економ≥чного дива";
з'¤сувати усп≥хи ≥ проблеми сучасноњ япон≥њ з точки зору «ћ≤;
дати в≥домост≥ про особливост≥ ¤понського св≥тогл¤ду, про нац≥онально-культурн≥ традиц≥њ ¤понського мистецтва;
скласти загальну характеристику ¤понськоњ л≥тератури п≥сл¤ ƒругоњ св≥товоњ в≥йни ≥ познайомити учн≥в з пов≥стю авабата ясунар≥ "“ис¤чокрилий журавель"(1949р.)
продемонструвати зв'¤зок сусп≥льно-≥сторичних процес≥в з л≥тературними.
ќч≥куван≥ результати.
ѕ≥сл¤ цього уроку учн≥ зможуть:.
по¤снити основн≥ напр¤ми внутр≥шньоњ та зовн≥шньоњ пол≥тики япон≥њ в п≥сл¤воЇнний пер≥д;
осмислити причини ¤понського "економ≥чного дива";
визначити риси ¤понського нац≥онального характеру, що допомогли йому дос¤гти сучасного розвитку крањни;
сформувати дл¤ себе сучасний образ япон≥њ.
“ип уроку: систематизац≥¤ ≥ закр≥пленн¤ засвоЇних знань.
ѕлан уроку.
1. «агальний огл¤д.
2. японська економ≥чна модель:
а) природний фактор;
б) зовн≥шн≥й фактор;
в) пол≥тичний фактор;
г) економ≥чний фактор;
д) людський фактор;
Ї) нац≥ональний-фактор.
3. Ћ≥тература япон≥њ п≥сл¤ ƒругоњ св≥товоњ в≥йни. ѕов≥сть авабата ясунар≥ "“ис¤чокрилий журавель".
4. япон≥¤ сьогодн≥ (проблеми ≥ усп≥хи).
ќбладнанн¤: пол≥тична карта св≥ту, п≥дручник "¬сесв≥тн¤ ≥стор≥¤" “.¬.Ћадиченко, «ћ≤, роздатковий матер≥ал: "рибний к≥ст¤к", контролююча програма, тексти в≥рш≥в; портрет авабата ясунар≥, текст пов≥ст≥ "“ис¤чокрилий журавель", виставка книг та фотоматер≥ал≥в, музичний супров≥д, пап≥р, маркери.
’≥д уроку.
1. ѕов≥домленн¤ теми, мети ≥ оч≥куваних результат≥в уроку.. ѕредставленн¤ япон≥њ в п≥сл¤воЇнний пер≥од, ви¤вленн¤ особливостей ¤понського св≥тогл¤ду ( ≥нформац≥¤ вчител¤, робота з картою, з текстом, на пап≥рц¤х).
2. ќпрацюванн¤ ¤понськоњ економ≥чноњ модел≥ шл¤хом заповненн¤ "рибного к≥ст¤ка" (≥нформац≥¤ вчител¤, фронтальна бес≥да, мозковий штурм, робота з пон¤тт¤ми, метод "јквар≥ум", пов≥домленн¤ учн≥в, контролююча програма,)
3. «агальний огл¤д ¤понськоњ л≥тератури п≥сл¤воЇнного пер≥оду. –обота з текстом пов≥ст≥
авабата ясунар≥ "“ис¤чокрилий журавель"( ≥нформац≥¤ вчител¤, робота з текстом пов≥ст≥).
4. ¬и¤вленн¤ проблем та усп≥х≥в япон≥њ сьогодн≥ ( метод-ѕ–≈—, ≥нформац≥йн≥ зам≥тки учн≥в, складен≥ до уроку за матер≥алами сучасних «ћ≤).
1. ѕов≥домленн¤ теми, мети ≥ оч≥куваних результат≥в уроку. ѕредставленн¤ япон≥њ в п≥сл¤воЇнний пер≥од, ви¤вленн¤ особливостей ¤понського св≥тогл¤ду( ≥нформац≥¤ вчител¤, робота з картою, з текстом, на пап≥рц¤х).
”читель ≥стор≥њ:
"«ах≥д Ї зах≥д , сх≥д Ї сх≥д не зустр≥тис¤ њм н≥коли..." ÷≥ слова ,що належать англ≥йському письменнику –ед'¤рду ≥пл≥нгу , ≥ сьогодн≥ привертають нашу увагу. ќдн≥ погоджуючись говор¤ть, що «аходу ≥ —ходу н≥коли не зрозум≥ти один одного, ≥нш≥ навпаки довод¤ть, що —х≥д ЇвропењзуЇтьс¤, а «ах≥д про¤вл¤Ї щиру зац≥кавленн≥сть до традиц≥й —ходу, ≥ в сучасний пер≥од вони вже жорсток≥ конкуренти, що прагнуть поширити св≥й вплив один на одного.. —ьогодн≥ на уроц≥, з точки зору Ївропейц≥в, ми спробуЇмо зрозум≥ти, ¤ким Ї соц≥ально-пол≥тичний, економ≥чний розвиток япон≥њ у пер≥од з1945р. до сьогоденн¤ ≥ в≥дкриЇмо дл¤ себе дивовижний св≥т ¤понськоњ культури, л≥тератури, нац≥ональних традиц≥й.
¬читель звертаЇ увагу учн≥в на пол≥тичнну карту св≥ту ≥ нагадуЇ, що япон≥¤ брала участь у ƒруг≥й св≥тов≥й в≥йн≥, ¤ка зак≥нчилас¤ дл¤ нењ не т≥льки поразкою, але й колосальними, ¤к на достатньо консервативну крањну, зм≥нами. ¬ результат≥ кап≥тул¤ц≥њ вона втратила вс≥ аз≥атськ≥ колон≥њ, 25% нац≥онального багатства, 1/3 промислового потенц≥алу, увесь флот. Ћютували голод, ≥нфл¤ц≥¤, безроб≥тт¤, в≥дчувавс¤ тотальний деф≥цит практично всього. Ѕуло зруйновано м≥ф про непереможн≥сть ¤понськоњ арм≥њ, дискредитована воЇнна каста, що дес¤тир≥чч¤ми керувала сусп≥льством, а в новор≥чному рад≥озверненн≥ 1946р. ≥мператор ’≥рох≥то назвав хибною ≥дею про божественн≥сть ≥мператора . рањна була окупована американськими в≥йськами, зламано нац≥ональну горд≥сть, майбутнЇ малювалось невеселими барвами. ¬селенською катастрофою стало дл¤ ¤понц≥в американське бомбардуванн¤ 6 ≥ 9 серпн¤ 1945року....
”читель заруб≥жноњ л≥тератури:
√ород
–аскрыл
ќбожженный рот
¬ муке невыносимой..
Ћюди, вы слышите?
ѕесню поет,
ѕесню поет ’иросима!
« такими словами, що доход¤ть до глибини душ≥, до людей усього св≥ту звертаЇтьс¤ “≥канор≥ —≥м≥дзу. –¤дки ц≥ написан≥ не сьогодн≥, але й донин≥ не вщухаЇ њхнЇ звучанн¤, оск≥льки трагед≥¤ ’≥рос≥ми незабутн¤.
японц≥ - Їдиний народ на земл≥, що п≥ддавс¤ атомному кошмару, усто¤в у жахливому потр¤с≥нн≥ ≥ знайшов у соб≥ сили висто¤ти.јле не дл¤ того, щоб просто вижити, а .й здивувати увесь св≥т своњми соц≥альними, економ≥чними усп≥хами, пол≥тичною стаб≥льн≥стю, особливим ¤понським ментал≥тетом. ќднак зм≥ни при цьому не торкннулис¤ споконв≥чних, позачасових ц≥нностей..
япон≥¤... ѓњ земл¤, народ, давн≥ њњ легенди, њњ небо. ќкеанська велич навколо остров≥в в≥д узбережж¤ до узбережж¤. ѕ≥сок ≥ сосни, г≥лка сакури...
” кожноњ крањни Ї св≥й специф≥чний запах, св≥й подих. …ого в≥дчуваЇш в≥дразу, ¤к т≥льки з'¤вл¤Їшс¤ на њњ земл≥. ƒл¤ ≤спан≥њ, наприклад, характерний запах маслиновоњ ол≥њ ≥ тро¤нд. ƒл¤ итаю -" смаженого" соЇвого соусу. ¬ јмериц≥ пов≥тр¤ насичене бензиновим перегаром, асфальтом ≥ автомоб≥льною гумою. Ќа ¤понському узбережж≥ - морськими продуктами ≥ храмовими пал≥нн¤ми, а над “ок≥о, жахливому утворенн≥ урбан≥зму, завжди висить свинцевий смог.
ј ще в кожн≥й крањн≥ Ї свого роду " ф≥рмовий знак ", за допомогою ¤кого вона сприймаЇтьс¤ ≥ вп≥знаЇтьс¤.
–обота з класом: учитель називаЇ крањну, а учн≥ говор¤ть, ¤к≥ асоц≥ац≥њ вона в них викликаЇ.
”читель заруб≥жноњ л≥тератури: япон≥¤ дл¤ нас, Ївропейц≥в,ще ≥ своЇр≥дне, самобутнЇ мистецтво ≥ л≥тература. Ќаприклад, р¤дки: " лише крики диких качок смутно б≥л≥ють " чи "подив≥тьс¤, ¤к пахне мигдаль"- ц≥лком у дус≥ ¤понськоњ культури. Ќапевно, мудрим була та людина, що уперше сказала парадоксальну на перший погл¤д фразу:
" ƒумати можна потр≥йним способом: правильно,неправильно ≥ по-¤понськи". јле по-¤понськи, тобто незвично, нестандартно, можна ≥ в≥дчувати. ≤ цьому спри¤Ї ¤понське мистецтво ≥ л≥тература.
–обота з класом: учитель даЇ завданн¤ учн¤м знайти сх≥дн≥ в≥рш≥ серед запропонованих ( картки з текстами попередньо розкладен≥ на партах ).
ѕ≥сл¤ ознайомленн¤ учн≥в з текстами, учитель пропонуЇ спробувати згадати ≥
визначити характерн≥ риси ¤понськоњ поез≥њ ( хокку ≥ танка ).
1 .ќбов'¤зкова "присутн≥сть" природи. 2. √либина зм≥сту.3. Ћакон≥чн≥сть, компактн≥сть.
4. ¬≥дсутн≥сть рими.5. ќсоблива музикальн≥сть.
—лово вчител¤: "‘≥лософський сад", "—ад камен≥в", "—ад –Єандз≥"...ƒес¤тками р≥зних ≥мен називають головну визначну пам'¤тку м≥ста ≥ото - давньоњ столиц≥ япон≥њ. ÷е своЇр≥дно спланований хаос з п'¤тнадц¤ти чорних необроблених камен≥в, розкиданих по б≥лому п≥ску. « ¤кого б положенн¤ не розгл¤дав в≥дв≥дувач саду цю композиц≥ю, в≥н бачить т≥льки чотирнадц¤ть камен≥в, п'¤тнадц¤тий кам≥нь завжди знаходитьс¤ поза межою його зору. «а к≥лька стор≥ч склалос¤ безл≥ч тлумачень сут≥ ≥ ц≥нност≥ "—аду камен≥в".
ћожливо, це наочна модель, метафора, символ п≥знанн¤: завжди залишаЇтьс¤ щось нев≥доме, невраховане, неохоплене...≤ до того ж кожний бачить своњ чотирнадц¤ть камен≥в.
” ¤понськ≥й л≥тератур≥ "камен≥в", звичайно ж, б≥льше, н≥ж чотирнадц¤ть: ≥ видимих, ≥ невидимих.
ƒавно вже ¤сно, що ≥ноземну л≥тературу не можна читати ¤к "свою".японську ж л≥тературу не можна читати нав≥ть ¤к будь-¤ку ≥ншу ≥ноземну л≥тературу. ƒо нењ важко п≥дходити з Ївропейськими м≥рками взагал≥. –озум≥нн¤ глибин ¤понськоњ л≥тератури, напевно, легше даЇтьс¤ тим, у кого розвинен≥ почутт¤ високого духу, хто чуйний ≥ вразливий по своњй натур≥. як сказав в одн≥й з бес≥д ¤понський журнал≥ст —. ’ата, "...ви ос¤гнете душу ¤понц¤, лише в≥дчувши красу в≥дточеного часом, покритого сирим болотним мохом с≥рого каменю".ƒ≥йсно, щоб ос¤гти душу ¤понц¤, треба багато чого знати: ≥стор≥ю цього народу, особливост≥ св≥тосприйманн¤ ¤понц≥в, њхн≥ духовн≥ ц≥нност≥ ≥ традиц≥њ.
«авданн¤ класу: на в≥дривних пап≥рц¤х написати, що ви знаЇте про характер ¤понц≥в.
÷¤ ≥нформац≥¤ буде потр≥бна при заповненн≥ "рибного к≥ст¤ка" ( людський фактор ≥
нац≥ональний фактор).
2. ќпрацюванн¤ ¤понськоњ економ≥чноњ модел≥ шл¤хом заповненн¤ "рибного к≥ст¤ка" (≥нформац≥¤ вчител¤, фронтальна бес≥да, мозковий штурм, робота з пон¤тт¤ми, метод "јквар≥ум", пов≥домленн¤ учн≥в, контролююча програма, метод - ѕ–≈— )
”читель ≥стор≥њ: —в≥т захоплюЇ не т≥льки нестандартн≥сть ¤понського мисленн¤, а й бурхливий економ≥чний розвиток, в результат≥ ¤кого вже наприк≥нц≥ 60-х рр. япон≥¤ спромоглас¤ пос≥сти друге м≥сце в кап≥тал≥стичному св≥т≥ за обс¤гом промислового виробництва. ”с¤ св≥това економ≥чна наука намагалась об'Їктивно проанал≥зувати "диво" ≥ ви¤вити можлив≥ рецепти дл¤ використанн¤ ¤понського досв≥ду в ≥нших крањнах.
”читель пропонуЇ учн¤м попрацювати над утворенн¤м ¤понськоњ економ≥чноњ модел≥, використовуючи при цьому схему- "рибний к≥ст¤к", в "голову" ¤коњ вони записують проблему над ¤кою працюють:"японське "економ≥чне диво"". Ќа схем≥ позначен≥ основн≥ напр¤мки роботи -природний фактор, зовн≥шн≥й фактор, пол≥тичний фактор, економ≥чний фактор, людський фактор, нац≥ональний фактор. ѕеред учн¤ми ставитьс¤ завданн¤: досл≥дити (розкласти по к≥стках) кожен з фактор≥в дл¤ того, щоб отримати ц≥л≥сну картину ≥ визначити дл¤ себе головну причину ¤понського "економ≥чного дива."
ѕершим розгл¤даЇтьс¤ природний фактор. Ўл¤хом фронтальноњ бес≥ди учн≥ згадують вивчений матер≥ал по япон≥њ з курсу географ≥њ (географ≥чне положенн¤, природн≥ умови, рельЇф, сировинна база, земельн≥, л≥сов≥ ресурси, ресурси океану, кл≥мат, населенн¤...), ≥ робл¤ть висновок, ¤к природн≥ фактори впливали на економ≥чний розвиток крањни в п≥сл¤воЇнний пер≥од.“аким чином з'¤совуютьс¤ об'Їктивн≥ причини "дива".
—уб'Їктивн≥ причини (зовн≥шн≥й фактор) вивчаютьс¤ шл¤хом анал≥зу окупац≥йного режиму, за час≥в ¤кого (1945-1951рр.) п≥д кер≥вництвом американськоњ окупац≥йноњ влади була проведена низка прогресивних реформ. ћетодом "мозкового штурму"учн≥ визначають т≥ перетворенн¤, котрими япон≥¤ зобов'¤зана —Ўј.(план "економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ", доларов≥ ≥н'Їкц≥њ, ф≥нансова, податкова, аграрна, адм≥н≥стративна реформи, закон про працю, в≥дд≥ленн¤ церкви в≥д держави, демонопол≥зац≥¤, реформа осв≥ти ...)
”читель анал≥зуЇ в≥дпов≥д≥ учн≥в ≥ ставить перед ними питанн¤: " як≥ результати мали реформи? « ¤кою метою —Ўј њх проводили.?" –обитьс¤ висновок, що американська адм≥н≥страц≥¤ спр¤мувала япон≥ю на шл¤х буржуазно-демократичного розвитку .
”чн≥ переход¤ть до розгл¤ду пол≥тичного фактору , працюють з пон¤тт¤ми (демократизац≥¤, демоб≥л≥зац≥¤, конституц≥¤, суверен≥тет, пол≥тична стаб≥льн≥сть...), ¤к≥ записан≥ на схем≥, ≥ пов'¤зують њх з конкретними ≥сторичними под≥¤ми..ƒл¤ того, щоб конкретн≥ше усв≥домити суть пол≥тичного житт¤ п≥сл¤воЇнноњ япон≥њ, учитель пропонуЇ попрацювати з контролюючою програмою:
ѕарт≥¤
ј1-Ћƒѕ
ј2-ѕƒ—
ј3-—ѕя
ј4-" омейто"
ј5- ѕя
”творена
Ѕ1-1922р.
Ѕ2-1955р.
Ѕ3-1960р.
Ѕ4-1964р.
Ѕ5-1945р.
ористуЇтьс¤ п≥дтримкою
¬1-роб≥тник≥в др≥бних п≥дприЇмств ≥ частини державних службовц≥в.
¬2-рел≥г≥йно-будд≥йськоњ секти "—ака √акай".
¬3-великого б≥знесу, державноњ бюрократ≥њ, середн≥х прошарк≥в.
¬4-"роб≥тничоњ ар≥стократ≥њ" великих п≥дприЇмств.
¬5-профсп≥лка "—ќ’≈".
ћаЇ основн≥ пол≥тичн≥ гасла
√1-перетворенн¤ сусп≥льства шл¤хом соц≥альних реформ.
√2-"демократичний соц≥ал≥зм".
√3-"демократ≥¤" ≥ "п≥двищенн¤ життЇвого р≥вн¤."
√4-утворенн¤ коал≥ц≥йного ур¤ду, нац≥онал≥зац≥¤ енергетики.
√5-утворенн¤ " досконалого" сусп≥льства шл¤хом злитт¤ рел≥г≥њ та пол≥тики.
”чн≥ складають в≥рний код в≥дпов≥д≥, усно в≥дпов≥даючи на поставлен≥ вчителем питанн¤.
¬≥рний код:ј1-Ѕ2-¬3-√3, ј2-Ѕ3-¬4-√2, ј3-Ѕ5-¬5-√1, ј4-Ѕ4-¬2-√5, ј5-Ѕ1-¬1-√4.
”читель звертаЇ увагу учн≥в на те, що радикальних розб≥жностей в пол≥тичних програмах парт≥й майже нема, що в свою чергу забезпечувало стаб≥льний пол≥тичний кл≥мат в крањн≥, в умовах ¤кого, япон≥¤ дос¤гала економ≥чних "чудес".
ƒл¤ розгл¤ду економ≥чного фактору формуЇтьс¤ група учн≥в, ¤к≥ працюють за методом "јквар≥ум".¬они отримують завданн¤: "¬изначити складов≥ бурхливого економ≥чного розвитку япон≥њ в 50-80рр." ѕрот¤гом трьох хвилин група, розпод≥л¤Ї обов'¤зки ≥ голосно проводить обговоренн¤. ¬≥дпов≥дь заноситьс¤ до "рибного к≥ст¤ка", ≥ учн≥ представл¤ють св≥й вар≥ант економ≥чного фактору до уваги всього класу. ”читель задаЇ питанн¤:"„и все було названо в≥рно? як≥ фактори, що обговорювала група, не були представлен≥? „ому? як≥ Ї доповненн¤?..." Ќазван≥ допоненн¤ анал≥зуютьс¤ ≥ занос¤тьс¤ до економ≥чного фактору "рибного к≥ст¤ка" (експорно-ор≥Їнтована економ≥ка, ресурсо-енергозбер≥гаючи галуз≥, науково-досл≥дн≥, конструкторськ≥ роботи, ноу-хау, л≥берал≥зац≥¤ зовн≥шньоњ торг≥вл≥ висока продуктивн≥сть прац≥, висока ¤к≥сть виробленного товару його конкурентноспрможн≥сть, ≥нтенсивне с≥льське господарство...)
”читель звертаЇ увагу учн≥в на те, що вс≥ економ≥чн≥ фактор- твор≥нн¤ людини. «начить, ¤понське "економ≥чнедиво" зробили можливим сам≥ ¤понц≥.
”читель заруб≥жноњ л≥тератури систематизуЇ результати виконаного завданн¤ (на в≥дривних пап≥рц¤х) ≥ пропонуЇ учн¤м розгл¤нути людський фактор. ¬ "рибний к≥ст¤к" записуютьс¤ властив≥ ¤понц¤м риси характеру: працьовит≥сть, ун≥кальне в≥дчутт¤ сп≥льност≥, дисципл≥нован≥сть, в≥ддан≥сть авторитету, вв≥члив≥сть, акуратн≥сть, самовладанн¤, допитлив≥сть.
оментар≥ вчител¤ заруб≥жноњ л≥тератури: ѕеред нами ц≥лком конкретний вигл¤д етн≥чноњ сп≥льноти, тобто ¤понський нац≥ональний характер, де психолог≥чно вид≥л¤ютьс¤ загальноетн≥чн≥ риси груповоњ повед≥нки ≥ буденно - життЇв≥ риси.ѕрацьовит≥сть ≥ старанн≥сть у прац≥ Ї природним результатом умов, у ¤ких в≥дбувалос¤ ≥сторичне сходженн¤ ¤понц≥в. Ў≥сть сьомих земл≥ японського арх≥пелагу - це гори, скел≥ ≥ кам≥нн¤. ≤ т≥льки одн≥Їю сьомою змушен≥ були задовольн¤тис¤ ¤понц≥, щоб вижити. "√арна людина - працююча людина".- з давнини прищеплювалось ¤понц¤м.
японська природа п≥дступна ≥ жорстока. «емлетруси, тайфуни, цунам≥ ,повен≥, пожеж≥ -безжал≥бн≥ до ¤понц≥в, знищуювали пол¤, руйнували будинки. ¬≥дновлювати усе одному не п≥д силу. «а справу бралис¤ ус≥м св≥том - громадою. ” св≥домост≥ ¤понц≥в не м≥г з'¤витис¤ образ манни небесноњ.. ўоб вижити, вони повинн≥ були самов≥дданно працювати, причому неодм≥нно в склад≥ групи, громади. ќдинака оч≥кувала неминуча загибель. "ƒобрий ранок",- говоримо ми, бажаючи один одному добра ≥ щаст¤, ¤к≥ мусить принести ранок, що наступив. « таким же автоматизмом ¤понц≥ вимовл¤ють: " ќхаЄ годза≥мас,- тобто " ћи обоЇ встали рано ≥ готов≥ зайн¤тис¤ працею". ¬≥дпов≥дно до сусп≥льноњ св≥домост≥, ранок приносить щаст¤ т≥льки тим, хто колективно працюЇ.
” япон≥њ з давн≥х час≥в склавс¤ звичай селитис¤ скучено, дах до даху, розгороджувати будинок не пост≥йними, щ≥льними ст≥нами, а розсувними паперовими "сЄдз≥". ѕо-перше, коли стих≥њ вал¤ть будинок, "сЄдз≥" не так небезпечн≥. ѕо-друге, "сЄдз≥" не позбавл¤ли почутт¤ близькост≥ з родиною, сус≥дами. «вукова проникн≥сть "сЄдз≥" вимагала пост≥йноњ уваги до того що говориш, тому ¤понська мова не м≥стить брутальних вислов≥в. “.ч. вв≥члив≥сть - найважлив≥ша риса ¤понського способу житт¤.
"Ќамагайс¤ здаватис¤ кращим,н≥ж ти Ї",- здавна в япон≥њ наставл¤ли матер≥ д≥тей. ÷¤ риса гармонуЇ з акуратн≥стю, ¤ка характерна дл¤ обладнанн¤ жител , атрибут≥в од¤гу й оздобленн¤ прим≥щень.—амовладанн¤ вважаЇтьс¤ в ¤понц≥в головною ознакою належност≥ до ¤понськоњ нац≥њ. ” ¤понц≥в Ї незм≥нн≥ життЇв≥ правила: а) примир¤йс¤ з ситуац≥Їю; б) обмежуй себе в розвагах; в) причиною безладу ≥ нещасть вважай самого себе.
( ѕро ≥нш≥ нац≥ональн≥ риси ¤понц≥в можуть доповнити учн≥ ).
¬читель л≥тератури переходить до розгл¤данн¤ останнього фактору - нац≥онального ≥ записуЇ в "рибний к≥ст¤к" основн≥ риси: сильно розвинене эстетичне почутт¤; любов до природи; прихильн≥сть традиц≥¤м; схильн≥сть до запозичень.
оментар учител¤ л≥тератури:ѕочутт¤ витонченого, схильн≥сть насолоджуватис¤ красою властив≥ всьому населенню - в≥д хл≥бороба до аристократа. Ќав≥ть звичайний ¤понський сел¤нин - естет ≥ артист у душ≥, безпосередньо сприймаЇ прекрасне в навколишн≥й природ≥. ƒавно вже пом≥чено, що в ¤понц≥в ≥нш≥ в≥дносини з природою, ≥нш≥ в пор≥вн¤нн≥ з Ївропейц¤ми.ўе великий живописець ¬ан √ог одним з перших серед ≥ноземц≥в
пом≥тив, що "вивчаючи мистецтво ¤понц≥в, незм≥нно почуваЇш у њхн≥х речах розумного ф≥лософа, мудрец¤, що витрачаЇ час - на що? Ќа вим≥р в≥дстан≥ в≥д «емл≥ до ћ≥с¤ц¤? Ќа анал≥з чиЇњсь пол≥тики? Ќ≥, просто на спогл¤данн¤ травинки. √ори, струмки, водоспади служать об'Їктом побожного культу, т≥сно перепл≥таютьс¤ з конфуц≥анськими ≥ будд≥йськими св¤тин¤ми. « цього культу краси, що ірунтуЇтьс¤ на чудовому колорит≥ всього навколишнього, виникло ≥ ¤понське мистецтво. ≤ ще, ¤понц¤м б≥льш, н≥ж ≥ншим, властиво одухотвор¤ти предмети, в≥дчувати загальний взаЇмозв'¤зок речей, ¤вищ природи, людей, бачити велике в малому, складне в простому, прекрасне в повс¤кденному.
÷е -- ум≥нн¤ в≥дгукуватись душею на життЇв≥ враженн¤. «в≥дси допитлив≥сть, прагненн¤ зрозум≥ти сут≥сть речей, докопатис¤ до прихованого зм≥сту.
¬читель пропонуЇ перейти до знайомства з ¤понською л≥тературою п≥сл¤воЇнного пер≥оду.
3. «агальний огл¤д ¤понськоњ л≥тератури п≥сл¤воЇнного пер≥оду. –обота з текстом пов≥ст≥ авабата ясунар≥ "“ис¤чокрилий журавель"( ≥нформац≥¤ вчител¤, робота з текстом пов≥ст≥).
оментар вчител¤ ≥стор≥њ:япон≥¤ завжди була державою на краю св≥ту. ѓњ тривала ≥сторична в≥дособлен≥сть зумовила мовну ≥ духовну однор≥дн≥сть нац≥њ. √еограф≥чне розташуванн¤ япон≥њ завжди прир≥кало њњ на природну ≥зол¤ц≥ю в≥д усього ≥ншого св≥ту. япон≥¤ намагалас¤ вийти з пол≥тичноњ ≥зол¤ц≥њ в пер≥од новоњ ≥стор≥њ, але колон≥альна пол≥тика ≥спанц≥в ≥ португальц≥в викликала у ¤понц≥в такий острах, що вони знову на триста рок≥в в≥дмежувалис¤ в≥д усього св≥ту. ≤зол¤ц≥¤ допомогла уникнути дол≥ колон≥альних крањн ≥ зберегти етн≥чну однор≥дн≥сть та самобутн≥сть культури.
—в≥т, що в≥дкривс¤ ¤понц¤м п≥сл¤ ƒругоњ св≥товоњ в≥йни, був вже ≥ншим, ≥ нова ¤понська онституц≥¤ робила япон≥ю частиною цього св≥ту. јле входженн¤ в "св≥товий вим≥р" ви¤вилос¤ дл¤ ¤понц≥в р≥зким ≥ хворобливим. Ўтучне насадженн¤ "американського способу житт¤" неминуче штовхало ¤понц≥в до духовного зубож≥нн¤. япон≥¤ гостр≥ше, н≥ж ¤ка-небудь ≥нша крањна, в≥дчула на соб≥ зворотний б≥к техн≥чного прогресу: забрудненн¤ навколишньоњ природи, агрес≥ю американськоњ технотронноњ культури, що почалас¤ з атомноњ атаки, але найголовн≥ше - свого роду техн≥чне рабство людей, що стають придатками машин, коли люди на фон≥ њхнього неск≥нченного удосконалюванн¤ сам≥ др≥бн≥ють у почутт¤х ≥ перетворюютьс¤ в бездушних прагматичних ≥стот.
”читель л≥тератури:
—аме тому, починаючи з 50-х р.р. л≥тература япон≥њ наповнена безмежною тривогою ≥ занепокоЇнн¤м про долю людини в стр≥мкому св≥т≥ машин ≥ техн≥чних пристроњв, що в≥докремлюють його в≥д природи ≥ традиц≥й колишнього розм≥р¤ного житт¤. “од≥ в 50-х багато хто звертав св≥й погл¤д у минуле, спод≥ваючись там в≥дшукати майбутнЇ. ќсобливо ¤скраво це проступаЇ в добутках ясунар≥ авабата (1899 - 1972 ).
"я сх≥дна людина ≥ н≥коли не випускав з уваги власного шл¤ху",- так говорив в≥н про себе. ясунар≥ авабата, один з великих прозањк≥в 20 стол≥тт¤. ” 1955 р. в≥н був оголошений "людиною-скарбом", а в 1968 р. йому була присуджена Ќобел≥вська прем≥¤ за "художню майстерн≥сть, що з великим почутт¤м в≥дбиваЇ специф≥ку ¤понського способу мисленн¤".
Ќац≥ональн≥ ¤понськ≥ традиц≥њ д≥йсно в≥д≥грають важливу роль у творчост≥ письменника. “ривоги ≥ хвилюванн¤ ц≥лих покол≥нь, њх моральн≥ ≥ естетичн≥ ≥деали,
духовн≥ ц≥нност≥ ¤понського народу, що зростив його - стали головними джерелами творчост≥ ясунар≥ авабата. ћитець упевнений, що зв'¤зок час≥в не розпавс¤, що минуле присутнЇ в сьогоденн≥,наскр≥зь пронизуючи його незл≥чимими нитками. ≤ в≥н в≥дновлюЇ цей зв'¤зок епох, трьохм≥рно почуваючи св≥т: у минулому, сьогоденн≥ ≥ майбутньому. Ќайб≥льше ¤скраво це проступаЇ в пов≥ст≥ "“ис¤чокрилий журавель"(1949р.)
”чн≥ працюють над зм≥стом пов≥ст≥ по трьох основних питанн¤х:
1. “радиц≥њ; 2. —имвол≥ка речей; 3. —имвол≥ка природи.
4. ¬и¤вленн¤ проблем та усп≥х≥в япон≥њ сьогодн≥ ( метод-ѕ–≈—, ≥нформац≥йн≥ зам≥тки учн≥в, складен≥ до уроку за матер≥алами сучасних «ћ≤).
”читель ≥стор≥њ звертаЇ увагу учн≥в на те, що "рибний к≥ст¤к" майже заповнений , вони отримали багато р≥зноњ ≥нформац≥њ, зведеноњ до одн≥Їњ схеми, ≥ це даЇ можлив≥сть одночасно конкретизувати ≥ узагальнити складов≥ ¤понськоњ економ≥чноњ модел≥. ¬читель пропонуЇ класу, використовуючи метод-ѕ–≈—, визначити дл¤ себе найважлив≥ший фактор ≥ довести свою точку зору.(¤ вважаю...; тому, що...; наприклад...; отже...)”чн≥ висловлюють своњ думки ≥ записують њх в "хв≥ст" "рибного к≥ст¤ка".
Ѕагато рис в ¤понськ≥й економ≥чн≥й модел≥ зумовлен≥ своЇр≥дн≥стю нац≥ональноњ специф≥ки не може бути в≥дтворено в наших умовах.јле велика частка того , що перев≥рене ≥ п≥дтвержене практикою ц≥Їњ крањни може бути сприйн¤те ¤к корисний ≥ повчальний досв≥д дл¤ конкретноњ держави, ”крањни в тому числ≥. ”крањнсько-¤понським в≥дносинам вже б≥льше дес¤ти рок≥в.” березн≥ 1995р. в≥дбувс¤ перший оф≥ц≥йний в≥зит президента ”крањни Ћ.ƒ. учми до япон≥њ, де особливу увагу було прид≥лено питанн¤м економ≥чного сп≥вроб≥тництва. ”крањнц≥ жваво ц≥кавл¤тьс¤ усп≥хами та проблемами сучасноњ япон≥њ.”чн≥ виступають з пов≥домленн¤ми, з≥браними по матер≥алах «ћ≤.ѕ≥сл¤ цього п≥двод¤тьс¤ п≥дсумки уроку.
¬читель ≥стор≥њ: ” сучасноњ япон≥њ, ¤к ≥ в будь-¤коњ крањни, Ї своњ проблеми й усп≥хи. ј нам сьогодн≥ головне не ≥деал≥зувати ≥ не критикувати, а спробувати зрозум≥ти, наск≥льки це можливо, ≥ б≥льше дов≥датис¤ про цей ун≥кальний куточок —ходу.
”читель заруб≥жноњ л≥тератури: рањну де говор¤ть: "√армон≥¤ понад усе. —в≥т без любов≥ жорстокий . Ћюдство без прац≥ занепадаЇ."