Французька революція кінця XVIII століття (9 клас)
МЕТА : - повторити та узагальнити матеріал теми; осмислити, якою
подією для світового розвитку стала ця революція;
вияснити її історичне значення;
розвивати вміння працювати з документами, робити
висновки, встановлювати причинно- наслідкові зв"язки,
відстоювати свою точку зору, вести дискусію;
на подіях французької революції виховувати в учнів
позитивні риси характеру: почуття патріотизму, відданості своїй справі, наполегливості.
ОБЛАДНАННЯ: карта, роздатковий матеріал.
ПЛАН УРОКУ
Причини революції
Хід революції
Значення революції
ХІД УРОКУ
Актуалізація теми
З"ясування причин революції / робота в групах /
Учні працюють з документами, отримуючи завдання по рядах.
1 РЯД працює з документом- описом Франції англійським мандрівником Юнгом:
"Ми зустріли безліч злидарів... У всіх селян немає ні панчіх, ні черевиків. Ці злидні підривають украй народний добробут, тому що важливіше широке споживання серед бідноти, ніж серед багатіїв".
Потім дають відповідь на ЗАПИТАННЯ:
Як ви розумієте цей уривок?
Чому так важливо, щоб товари купувала саме біднота?
Учні зазначають, що на селі існували феодальні порядки / недосконалі знаряддя праці, велика кількість податків і поборів, перехід до грошових податків, існування великих землеволодінь, вузький внутрішній ринок /, ці феодальні пережитки гальмували розвиток країни.
2 РЯД працює над висловлюваннями французьких монархів:
"Держава- це я" - Людовіка XIV;
"Тільки в одній моїй особі перебуває королівська влада" - Людовіка XV;
"Це законно, бо я цього хочу" - Людовіка XVI
Потім учні дають відповідь на ЗАПИТАННЯ:
Прокоментуйте ці висловлювання.
Як ці вислови характеризують політичний устрій Франції?
Учні зазначають, що у Франції утвердилася абсолютна монархія, влада короля не обмежувалася / мав право запроваджувати податки, видавати і скасовувати закони, оголошувати війну і укладати мир, вирішувати адміністративні і судові справи, влада короля від Бога, його воля- закон для підданих /.
3 РЯД аналізує уривок з творів Шарля Монтеск"є про принцип розподілу влади:
" Якщо влада законодавча і виконавча поєднуються в одній особі або в одному закладі, то свободи не буде, оскільки можна остерігатися, що цей монарх або сенат створюватимуть тиранічні закони для того, щоб так само тиранічно застосовувати їх. Не буде свободи і в тому разі, якщо судова влада не відокремлена від влади законодавчої і виконавчої. Якщо вона поєднана з законодавчою владою, то життя і свобода громадян опиняться під владою сваволі, бо суддя буде законодавцем. Якщо судова влада поєднана з виконавчою, то суддя дістане можливість стати гнобителем".
Потім діти дають відповідь на ЗАПИТАННЯ:
У чому полягає суть ідеї Монтеск"є про розподіл гілок влади?
Чи можна застосувати цей принцип в умовах абсолютної монархії?
Учні зазначають, що неможливо, бо за абсолютної монархії король уособлював в собі і законодавчу і виконавчу і судову владу.
Далі застосовується прийом "мозкова атака". Учитель просить назвати причини революції. Всі прпозиції учнів записуються на дошці. Далі діти роблять висновок, формулюють причини одним реченням:
Революція повинна була знищити феодальні пережитки в економіці та державному устрої.
3. ХІД РЕВОЛЮЦІЇ з"ясовується шляхом застосування методу "відкритий мікрофон". Учням пропонується ЗАПИТАННЯ: Яка подія революції вас найбільше вразила і чому?
Діти відповідають, передаючи один одному мікрофон. Потім учитель дякує і звертає увагу на те, що учні дійсно пригадали найбільш яскраві події, які і зараз не залишають нас байдужими.
Далі учням пропонується виконати таке ЗАВДАННЯ: Дізнавшись про взяття Бастилії Людовік вигукнув: "Це ж бунт!" - "Ні, сір, це революція", - відповів один із придворних. Чому ці події були названі революцією? Чим революція відрізняється від бунту?
3. ЗНАЧЕННЯ РЕВОЛЮЦІЇ також з"ясовується методом "мозкова атака". Учні висловлюють пропозиції, формують твердження, а учитель записує їх на дошку поряд із причинами революції. Учні мають можливість проаналізувати, чи всі завдання революції були виконані.
ЗНАЧЕННЯ РЕВОЛЮЦІЇ:
знищила старі феодальні порядки, ліквідувала феодально- кріпосницькі пережитки на селі, селяни отримували землю за викуп протягом 10 років;
скасувала поділ населення на стани, запроваджена нова податкова система /в залежності від прибутків/;
перемогу здобула буржуазія, привілеї дворянства і духовенства були скасовані;
був відкритий шлях для розвитку капіталістичних відносин;
була ліквідована абсолютна монархія, революція породила новий державний устрій- республіку, в ході революції діяли парламенти- Установчі збори, Законодавчі збори, Національний Конвент;
були закладені основи формування правової держави і громадянського суспільства, проголошені демократичні права та свободи;
революція мала вплив на розгортання революційного руху в інших країнах.
Але революція мала і деякі негативні моменти /влада перейшла до певної групи осіб, народ був позбавлений виборчого права; основна маса селян так і залишилася малоземельною; революція породила такі форми боротьби, як революційна диктатура і революційний терор, які брали на озброєння багато революціонерів/.
В кінці уроку учням пропонується дискусійне ПИТАННЯ:
"Якби не було Наполеона, то його роль виконав би хтось інший"
/Ф. Енгельс/
У дітей з"являються дві протилежні точки зору: так і ні. Клас поділяється на дві групи, одна група доводить свою правоту, друга- свою.
Одночасно з"ясовуються питання:
Про яку роль іде мова?
Чиможна назвати Наполеона диктатором?
Яка роль диктаторів в історії людства?
Далі учитель робить висновок, що все ж таки, якби не було Наполеона, то його роль виконала б інша людина, бо за тих історичних умов Франції потрібна була сильна влада.
4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: повторити тему, виконати творче завдання:"Описати будь-яку подію революції, уявивши себе її учасником".