Запровадження християнства на Русі
Мета:
1. Показати значення діяльності князя Володимира для давньоруської держави.
2. Розвивати вміння учнів:
- визначати поняття й терміни (пантеон, християнство, монотеїзм, пантеїзм, язичництво, мораль, централізована держава, конфесіональна єдність, юрисдикція, месіанізм, монополія);
- причинно-наслідкові зв'язки між історичними подіями, явищами;
- працювати з першоджерелами, науковою й художньою літературою (відбирати, розшукувати, порівнювати, співставляти, систематизувати інформацію);
- критично мислити, аналізувати, оцінювати історичні події, явища, роль історичних осіб;
- брати участь у обговоренні, дискусії, робити логічні висновки, доводи, захищати власні думки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
План уроку (умовний)
1. Дохристиянські вірування слов'ян (повторення).
2. Причини зміни релігії.
3. Чому саме православ'я було обрано Руссю?
4. Запровадження християнства на Русі:
а) хрещення Володимира;
б) хрещення киян;
н) хрещення населення інших регіонів Русі.
5. Історичне значення прийняття християнства.
Структура уроку
1. Організаційний етап.
II. Етап підготовки учнів до активного і свідомого засвоєння нового матеріалу. Стадія "Актуалізація"
Учитель повідомляє тему уроку і звертається до класу:
- Які завдання стоять перед нами як дослідниками?
- Коли запровадили християнство, за яких обставин?
- Хто запровадив християнство?
- Чому ввели нову релігію?
- Яке значення мала ця подія для подальшого розвитку Руської держави?
Відповіді учнів (орієнтовні).
Учитель. Головною дійовою особою цієї події був Великий князь київський Володимир (980-1115рр.). Як ви гадаєте, яка була головна політична мета цього правителя Русі?
Відповіді учнів (орієнтовні):
- Київ- центр усієї Русі. Ідея єдності східнослов'янських земель під владою Києва.
-Сила влади = централізована влада = централізована держава...
- Міць, могутність, розквіт Русі...
Учитель.
Володимир Великий - це справді був великий князь - він перший, хто вже глибоко зрозумів потреби своєї великої держави. Як ця політична мета може співвідноситися з запровадженням християнства? Щоб розв'язати це завдання, зверніться до попередніх вірувань слов'ян (учитель пропонує заповнити порівняльну таблицю).
Відмінності християнської релігії від язичницької
Віра | Розповсюдження | Пантеон | Організація | Джерела віровчення | Суспільні проблеми |
Язичницька | Племінна, територіально обмежена | Шанування сил природи , численних богів | Чітка релігійна організація відсутня | Усний переказ, міф | Співжиття з природою |
Християнська | Одна з світових релігій | Шанування єдиного бога | Сувора церковна організація - ієрархія | Святе Письмо (Біблія) | Співжиття в умовах соціальної нерівності, зміцнення держави, розвиток феодалізму |
Обговорення, обмін інформацією.
Учитель. Подумайте, чому було необхідно офіційно охрестити всю Русь? Назвіть можливі причини введення християнства як державної релігії, запишіть свої думки. Поділіться ними з сусідом (індивідуальна робота + робота в парах) - "Мозкова атака".
Результат: обмін думками між учнями.
Причини запровадження християнства на Русі. (Записано на дошці зі слів учнів). Учитель. Прийняти державну релігію у формі християнства означало...
Учні (орієнтовно):
1. Зміцнити державу:
2.Поширити європейську культуру;
3.Посилити міжнародний авторитет Русі;
4.Посилити владу князя.
Учитель. Порівняйте ваші висновки з інформацією підручника (с. 134). При необхідності доповніть ваш список причин (Стадія ""Усвідомлення змісту").
Вчитель. Чому саме грецьке християнство було обране за легендою правителем Русі для введення? ("Мозкова атака").
Учні називають внутрішні і зовнішні причини.
Як хрестився князь Володимир Великий?
Учитель. Попрацюйте з текстом підручника (с. 136), зробіть висновки. (Стадія "Усвідомлення змісту"). Обговорення.
Наступала найвеличніша пора української давньої історії - хрещення руського народу. Час здійснення мрій останніх років князя Володимира. Як же христилися кияни?
Роздивіться малюнок (с. 135 підручника). Уявіть себе серед цих киян серпневого сонячного ранку. Заплющіть очі і прислухайтеся до своїх почуттів.
Учитель читає текст (див. додаток 1).
Відкрийте очі та запишіть про ваші почуття, висновки в зошиті. Обмін думками.
Тепер прочитайте уривок з літопису (с. 139 підручника) доповніть список своїх висновків і порівняйте інформацію тексту, що прослухали і літопису. Як сприйняли ви схрещення русичів? Зруйнування язичницьких ідолів? Як про це написано в літописі? Як оцінив запровадження християнства літописець? Чому саме так?
Не треба думати, що народ легко відрікся від своєї батьківської віри й даремно силкується літописець переконати нас, що народ хрестився з радістю. Князь осмілився порушити народну святиню. Звісно, у великім місті не легко було сховатися від схрещення, а разом з тим і від кари могутнього князя, але хрещення киян не могло відбуватися так спокійненько, як це повістує нам літописець 100-200 рр. потому. Охрестити киян-це не означає охрестити весь люд української землі: держава Володимира була дуже велика, а тому і роботи було надзвичайно багато - це була робота не для одного покоління людей.
По схрещенні киян "почав Володимир ставити по містах церкви та священиків та зганяти людей на схрещення по всіх містах та селах", - каже літописець. Насправді мирного прийняття християнства не було. Народ завзято боронив свою віру, скрізь відбувалися бунти й часто доводилося хрестити народ у власній його крові, доводилося хрестити "вогнем і мечем". Багато люду повтікало в глухі місця, багато поховалися, а ще більше, викупавшись у Дніпрі, сиділо мовчки, не сприймаючи нової віри (Огієнко, "Українська церква").
Ось так ширилося християнство на Русі аж до XII -XIII століття.
Чи були ці приклади винятком у світовій історії"?
(Учні пригадують, як ширилося християнство в Західній Європі і порівнюють).
Багато українських істориків твердять, що хрещення Русі - це добро і зло, прогрес і регрес.
Стадія "Рефлексія". На дошці і в зошитах.
Хрещення Русі - це добро і зло? Хто згоден з цією думкою? Хто проти? Чому? Чи згодні ви з таким прийняттям віри? Держава для людей, чи люди для держави? Князь для людей, чи люди для князя? Чи актуальна тема прийняття нової віри, збереження віросповідання сьогодні?
Вчитель може поставити інші дискусійні запитання.
Заповнюється таблиця за допомогою наукової статті і, можливо, учні роблять зміни у власних висновках щодо запровадження християнства на Русі (див. додаток 2), також проводиться робота з новими термінами і поняттями, що є у статті.
Хрещення Русі - це добро і зло?
Це добро | Це зло |
1. Сприяло розбудові держави. 2. Підвищенню міжнародного, совісті. авторитету Русі. Візантії 3. Розвиток культури, на шкоду правам особистості. 4. Нова ідеологія, нова віра, нова мораль, нова поведінка людей... помилок 5.... |
1. Методи - жорстокі. 2. Це насильство, порушення свободи 3. Ідея державності прийшла з 4. Сліпе підкорення авторитетам і переслідування спроб до аналізу влади. 5. Сувора критика інших віровчень. 6. Підкорення вищих духовних осіб світській владі. |
Мої висновки (власні висновки учнів). Обговорення, дискусія (якщо є час).
Домашнє завдання: § 20. Якщо не вистачило часу для опрацювання статті й формування власного висновку щодо запровадження християнства на Русі, то цей матеріал долучається до домашнього завдання, а обговорення - дискусія проводиться на наступному уроці.