Українсько-московський договір 1654 року. Продовження війни в 1654 - 1657 роках



Мета: Продовжувати ознайомлювати учнів з подіями Національно-визвольної

війни; допомогти зрозуміти важливий крок Б.Хмельницького -

укладення договору з московською державою як спробу знайти сильного

покровителя в боротьбі за визволення; підвести учнів до розуміння

неоднозначності цього договору; пояснити, які наслідки в майбутньому

очікували Україну; вчити аналізувати історичні джерела, виявляючи

ступінь неупередженості інформації; виробляти уміння аргументувати

свою думку, складати текстові і хронологічні таблиці; виховувати інтерес

до історичної науки і художньо-істричної літератури як одного з джерел

знань.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: карта, документи - витяг із "Статей Б.Хмельницького".

План уроку

І.Перевірка домашнього завдання.

ІІ.Оголошення теми і мети. Мотивація.

ІІІ.Засвоєння нового матеріалу.

1.Українсько-московський договір 1654 року.

2.Продовження війни в 1654 - 1657 рр.

3.Відносини між Гетьманщиною та Московською державою.

4.Б.Хмельницький - людина, державний, політичний, військовий діяч.

ІУ.Закріплення вивченого матеріалу.

У.Підсумок уроку.

УІ.Домашнє завдання.

Хід уроку

І.Перевірка домашнього завдання.

1.Самостійна робота 3-х учнів за картками:

1.Заповніть подану таблицю 3-х учнів за картками: аналіз Білоцерківської та Зборівської угоди.

Питання для порівняння| Зборівська угода| Білоцерківська угода

Дата підписання. Між ким підписано договір?

Територія, залишена під владою гетьмана.

Кількість реєстрових козаків.

Влада Польщі та феодальні порядки

2. Сучасники порівнювали перемогу Хмельницького під Батогом з перемогою Ганнібала під Каннами. У чому схожість цих битв? Як проявився в битві під Батогом талант Хмельницького - полководця?

3.Випишіть окремо керівників видатних учасників визвольної війни 1648 - 1654 рр.

М.Небаба, І.Богун, С.Наливайко, І.Сулима, М.Жмайло, К.Косинський, М.Кривоніс, Д.Нечай, Г.Г.Лобода, Т.Федорович, М.Шаула, М.Гладкий, Д.Гуня, С.Морозенко, К.Бурляй, Я.Острянин, Б.Хмельницький, П.Бут (Павлюк), К.Скидан.

2.Усне опитування за питаннями:

1.Покажіть на карті маршрут основних походів визвольної армії і місця найважливіших боїв.

2.Розкажіть про молдавські походи. Які цілі і результати цих походів?

3.Розкажіть про битву під Батогом.

4.Як відбувалась Жванецька облога? Які вона мала результати?

ІІ. Оголошення теми і мети. Мотивація.

ІІІ.Засвоєння нового матеріалу.

1.Українсько-московський договір 1654 року.

Бесіда.

Розв'язання проблемного завдання:

Доведіть, що Переяславський акт 1654 року не був

"примхою волі гетьмана" чи "незаконно

народженим дитям інтриг купки старшини",

як про це твердять деякі дослідники.

Учні в кінці уроку мають дати відповіді на питання

Бесіда:

З якою метою Б.Хмельницький проводив таку

активну зовнішню політику з самого початку

визвольної війни?

Кого гетьман бачив союзником у боротьбі проти Речі

Посполитої?

Які стосунки склалися з кримським ханом?

Чому не вдалося досягти згоди про входження України

під протектором Туреччини?

Які стосунки склалися з Валахією і Транссільванією?

Учні дають відповіді

Роз'яснення вчителя

Пояснюю про міжнародне визнання Україні

необхідний був сильний покровитель і вийти зі

складу Польщі можна було лише за умови входу в

якусь іншу країну. Україну з Московією поєднувала

спільна віра і етнічна близкість, тому рішення про

вхід і використання воєнної допомоги Москвії

у війні з Польщею Б.Хмельницький виявив ще з 1648 р.

Розповідь вчителя про рішення Земського собору про

об'єднання України з Московією, про приїзд посольства

Бутурліна, про раду в Переяславі.

Самостійна робота учнів зі "Статтями Богдана

Хмельницького".

Учні пасивно слухають

Учні самостійно опрацьовують тексти статей, виписують в зошит умови "Березневих статей""

Розв'язання дидактичного завдання:

Автори монографії "Б.Хмельницький" (В.Смолій та В.Степанков зазначають, "що інтереси централізованої монархії, що переростала до абсолютизму, та Української республіки з її демократією і особливостями соціально-економічних відносин породжувати боротьбу між ними".

Порівняйте політичний та соціально-економічний устрій Московії та України в середині ХУІІ ст.

Які чинники визначали можливість союзу України з Московією?

2.Продовження війни в 1654 - 1657 рр.

Розповідь вчителя з демонстрацією на стінній карті.

Розв'язання дидактичного завдання:

У 1656 р. Москва уклала з Польщею Віленське перемир'я. І.Виговський так описав реакцію гетьмана Богдана на такі дії московського уряду: "Прикро, вражений, кричав, немов божевільний і несамовитий, що нема іншого виходу, як відступити від Москви й шукати іншої помочі".

Український історик О.Єфименко : "Московський уряд не зрадив Україну, не передав її Польщі, як стверджують українські і польські його вороги, а , навпаки, незалежність України від Польщі було оговорено окремо…"

Які наслідки мала угода Московії з Польщею у Вільно?

Яке значення для долі українсько-російських відносин мало це перемир'я?

3.Відносини між Гетьманщиною і Московською

державо.

Самостійне вивчення учнями за § 23(8) посібника Швидька.

4.Б.Хмельницький - людина, державний,

політичний, військовий діяч

Учні складають характеристику за "Пам'яткою вивчення діяльності історичного діяча"

ІУ.Закріплення знань.

Сучасні російські історики П.Черкасов та Д.Чернишевський вважають, що "приєднання Лівобережної України до Московської держави відкрило останню для європейського впливу. Саме через Україну в Росію стали поширюватись західні впливи, які пошуково підривали ідейні устої "Третього Тилу".

На вашу думку, які наслідки мав протекторат Росії над Україною для першої і останньої. Заповніть схему:

Наслідки союзу| Позитивні| Негативні

Для України

Для Московії

У.Підсумок уроку.

УІ.Домашнє завдання.



На головну



Світ географії та туризму



Hosted by uCoz