Лівобережна і Слобідська Україна. Ліквідація Гетьманщини.
Мета. Розглянути цілеспрямовану діяльність російського уряду, спрямовану на ліквідацію автономії України, ознайомити з життям і діяльністю останнього гетьмана України, з'ясувати історичне значення Гетьманщини; формувати навички роботи в групах, вчити аналізувати текст та робити висновки, викладати матеріал у вигляді таблиці; виховувати інтерес до вивчення історії рідного краю, повагу до минулого.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу (з елементами заочної екскурсії)
Обладнання. Підручник, карта України, ілюстрації, фотографії із зображенням Батуринського палацу, Воскресенської церкви, будиночка Покорщини, собору Різдва Богородиці в Козельці, відеоматеріали.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Підготовка до вивчення нового матеріалу.
Історія України багата на захоплюючі події, цікаві зустрічі, неймовірні пригоди. І сьогодні ми з вами перегорнемо ще одну сторінку науки, яка ніколи не закінчується.
Я запрошую вас у подорож - це буде подорож у просторі і в часі. Спочатку ми з вами вирушимо на Чернігівщину, де відбулося чимало історичних подій. А допоможе нам у цьому туристичне агентство "Чудеса Чернігівщини".
Виступ 2-х учнів, які виконували випереджальне завдання - готували матеріал про місця, пов'язані з родиною Розумовських (їхні розповіді супроводжуються демонстрацією фотографій, ілюстрацій, відеоматеріалів).
Завдання класу: в ході розповіді зафіксуйте в зошитах назви архітектурних пам'яток, пов'язаних з родиною Розумовських.
Виступ представників туристичного агентства.
Всі ми родом з дитинства. А діти, як відомо, дуже люблять казки. Тому наше туристичне агентство "Чудеса Чернігівщини" запрошує всіх вас відвідати місця, пов'язані з родиною Розумовських, долю якої можна вважати до певної міри казковою.
Ми захоплюємося шедеврами Європи, архітектурними пам'ятками Києва, Львова, міст Криму. А чи знаємо так Чернігівщину, де на кожному кроці нас може зустріти казка? Адже здавна вважалось, що прекрасне - поряд, і треба тільки вміти його побачити.
Перед його красою і величчю завмирав би і розкішний Петербург, для якого він призначався. Поява ж цього собору в маленькому малоросійському містечку (з населенням близько 2 тис. чол.), та ще й в середині ХVІІІ ст. здається незбагненним дивом. І диво це зачаровує нас вже більше 200 років.
Останній зразок доби українського бароко, собор Різдва Богородиці з'явився в Козельці завдяки зусиллям Наталі Розумихи - матері 2-х братів, яким доля готувала несподівані подарунки.В цьому соборі зачаровує все: і зовнішній вигляд, прикрашений декором у вигляді прекрасних наличників високих вікон, півкруглих фронтонів, зірок, сонечок-рипідів; і внутрішнє оздоблення: височенний 27-метровий різьблений позолочений іконостас, ікони для якого написав художник Стеценко.
В першому ярусі - теплій церкві - знаходиться склеп фундаторки собору - шинкарки Наталі з Лемешів.
Поряд з собором височить чотириярусна дзвіниця. Незважаючи на пожежу, що зруйнувала два верхні поверхи, дзвіниця і зараз вражає своєю висотою і слугує своєрідним маяком Козельця.
- Чому ж поява цього собору в Козельці вважається дивом?
- Чому звичайнісінька шинкарка удостоїлася такої високої честі?
- Які подарунки готувала доля двом невідомим нам поки що братам?
Щоб відповісти на ці запитання, давайте пригадаємо події історії України ХVІІІ століття.
Пригадайте з курсу історії 8 класу:
Хто і в результаті яких подій передав Україну під "високу руку государеву"?
Коли і за яких обставин було вперше ліквідовано автономію України?
За час правління кого з гетьманів було тимчасово відновлено державність?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
План.
Відновлення гетьманства 1750 р.
Реформи К. Розумовського.
Діяльність П. Румянцева на Лівобережжі.
Скасування козацького устрою на Слобожанщині.
Ліквідація автономного устрою Гетьманщини. Історичне значення Гетьманщини.
Учитель. Після входження України до складу Російської держави остання не полишала спроб обмежити автономію своєї "молодшої сестри". Не дуже роздумуючи над методами впливу, московському уряду вдалося добитися поставленої мети - у 1783 році Україна стала внутрішньою колонією Росії.
Та українці намагалися використати будь-які обставини, щоб відродити хоча б елементи своєї державності.
Ви пам'ятаєте, що після гетьманування Данила Апостола керівництво Україною до 1750 року перебрало на себе Правління гетьманського уряду.
А потім на політичному небосхилі засяяла зірка Кирила Розумовського.
Хто він?
Нам відомо, що в дитинстві Кирило пас свиней і співав у церковному хорі.
Яким чином він опинився у блискучому Петербурзі?
Як його доля пов'язана з долею України?
Прояснити ці питання допоможуть особисті біографи сім'ї Розумовських.
Виступ учнів, які отримали випереджальні завдання:
Підготувати розповідь про сім'ю Розумовських (в ході виступу учня можна використати фрагмент діяльності турагенства з розповіддю про Покорщину)
Покорщина
Мабуть, немає в світі казок, де не було б таємниць, скарбів, підземних ходів, принцес та інших чудес.
Є таке місце на Чернігівщині, на околиці Козельця, в с. Данівка. Це дві садиби, з'єднані підземним ходом - "Олексіївщина" з придворною церквою і "Покорщина", де за легендою імператриця Єлизавета покорилася Олексі Розуму. Це одноповерховий будинок, що належав сестрі Вірі (Дараган) - невеликий, затишний, з липовими колонами і вікнами, прикрашеними за місцевою традицією колами і ромбами - оберегами, що сягають дохристиянських часів.
Як і Козелецький собор, всередині будинок був розписаний художником
Г. А. Стеценком, прикрашений дорогими меблями та кахлями.
А поряд - 2-поверхова кам'яниця, де зберігались полкові скарби і зброя. Оточував ці будівлі чудовий парк з каретним двором, а сходами, що вели до
р. Остер, прогулювалися справжні принцеси - імператриці Єлизавета І і Катерина ІІ.
2. Кирило Розумовський: шлях до гетьманства.
Учитель.
Ставши гетьманом, Кирило Розумовський зробив своєю столицею зруйнований Батурин, де будує розкішний палац. Нас знову запрошує Чернігівщина - подорожуємо до гетьманської столиці.
Виступ представників туристичного агентства.
Батурин
Запрошуємо любителів таємничого і неповторного дати відповідь на запитання, які ніби так і випромінює ця архітектурна перлина. Мова йде про "симфонію в камені" - Батуринський палац Розумовського.
Хто почав його споруджувати - граф Теплов чи колишній пастух з Лемешів?
Хто був батьком-архітекором - Антоніо Рінальді чи Чарльз Камерон, Адам Менелас чи Джакомо Кваренгі?
Чому триповерхова будівля має такий незвичний фасад, ніби так і не було вирішено його остаточне оформлення? Чому тоді бокові фасади, з напівкруглими баштами, куполами і напівколонами мають такий завершений вигляд?
Навмисно грубо вирізане замкове каміння прикрашає цокольний поверх, над яким, на рустованому п'єдесталі піднімається 8-колонний іонічний портик на глухий аркаді. Широкий фронтон прорізають напівкруглі вікна, які зовсім не чекаєш тут побачити.
Яким же мав бути побут мешканців 40 кімнат, якщо тільки на утримання прислуги щорічно витрачалось більше 60 тисяч карбованців?
І чи можливо повернути в кілька десятків приміщень ліпні оздоблення і паркетну підлогу, шовк і оксамит, безліч дзеркал і золотий посуд, дорогі картини і килими?
А що відчували вельможі, прогулюючись розкішним парком, спланованим у формі літери "Е" - на честь російської імператриці; парком, що крім 16 липових алей і сотень декоративних рослин мав 175 сортів слив, 106 сортів груш і 97 - яблунь, не кажучи про персики, черешні і виноград?
Чи довелося останньому гетьману насолодитися цією розкішшю?
Ким, врешті-решт, було створено дивовижну систему опалення, коли кілька кубометрів дров, закладених в каміни з літа, зігрівали палац всю зиму, бо горіли протягом кількох місяців?
І яким дивом встигли перекупити будівлю у Шосткінського порохового заводу, який прагнув перевірити на ній якість своєї продукції?
Можливо, саме вам пощастить дати відповідь на найголовніше запитання - питання реставрації, питання, яке тривожить батуринський палац вже близько 100 років.
Гетьман дбав не тільки про власне збагачення. Він намагався зробити все можливе для відродження української державності.
Учитель розповідає про реформи Кирила Розумовського.
Завдання класу: в ході розповіді заповнити таблицю
Реформи Кирила Розумовського
Адміністративна
Кожен з 10 полків було поділено на 2 повіти.
Військова
Запроваджена муштра, вдосконалена артилерія, введено однакове озброєння та уніформа.
Селянська
Обмежено право переходу селян від одного пана до іншого.
Судова
До Генерального суду входили виборні особи із старшини від кожного полку.
У полках створювалися по 3 шляхетських суди - земський, міський, підкоморський.
Як ви оцінюєте діяльність гетьмана?
На що були спрямовані його реформи?
Катерина ІІ розуміла небезпеку зміцнення гетьманської влади. Прохання козацької старшини зробити гетьманство спадковим стало останньою краплею, яка схилила чашу терезів до рішення ліквідувати Гетьманщину. Це сталося 10 листопада 1764 року. Враховуючи заслуги Кирила Розумовського, який допоміг їй зійти на трон, Катерина ІІ не відправила гетьмана до Сибіру, а зберегла за ним усі маєтки, привілеї і віддячила значною сумою грошей. Більше 30 років колишній гетьман не був на Україні. Останні роки життя Розумовського пов'язані з Чернігівщиною, де його й поховано.
Туристичне агентство.
Буваючи в Батурині, ви обов'язково побачите Воскресенську церкву, споруджену в стилі класицизму на самому початку ХІХ ст. Збудована за наказом Розумовського, вона стала його усипальницею - гетьмана поховано в напівпідвальному склепі цієї церкви.
Разом з ним були поховані і гетьманські реліквії - всипані коштовностями гетьманська булава і Андріївська стрічка, золота зірка, позолочений кортик, срібна ікона Богородиці. Ці реліквії не давали спокою сучасним Геростратам, які у 1927 р. "допомогли" їм безслідно зникнути.
Збудована з камінням зруйнованого Мазепинського храму, Воскресенська церква кілька разів відчула на собі біль руйнування. Створений Іваном Мартосом надгробний пам'ятник, поставлений в церкві, також не оминула лиха доля: розбитий на кілька частин, він був розтягнутий по подвір'ях, і довгий час слугував то частиною східців, то просто підставкою.
Зараз церква відреставрована, але муміфіковане тіло гетьмана так і залишається засипане піском, щебенем, та іншим будівельним сміттям.
Звичайно ж, ці варварські вчинки обурюють. Але в казках добро завжди перемагає зло. І ми сподіваємось, що здійсниться ще одне чудо, і ще одна гетьманська пам'ятка повернеться до життя.
На Чернігівщині ще багато місць, які ховають в собі таємниці історії, багато діамантів природи і архітектурних перлин, більше 200 з яких мають світове значення. Познайомтеся з ними, і наступного разу перед вами не стоятиме дилема: повторити подорож Афанасія Нікітіна чи зазирнути до ще одного куточка чудес Чернігівщини.
До сіверянського краю ми здійснимо ще не одну подорож. Та це вже буде подорож не до адміністративної одиниці козацької держави, а до однієї з рядових губерній Росії.
Які ж події зумовили такі радикальні перетворення?
Для управління Лівобережжям було створено Малоросійську колегію на чолі з Петром Румянцевим.
Робота в групах.
Об'єднайтеся в 3 групи та виконайте завдання.
Група 1.
Завдання. Прочитайте текст та дайте відповідь на запитання:
Чи можна вважати результатом діяльності П. Румянцева ліквідацію автономії України?
Ставши малоросійським генерал-губернатором, граф Румянцев чітко і неухильно дотримувався вказівок російського уряду. За час його правління українськими землями було ліквідовано полковий устрій (1781 р.) і запроваджено поділ на намісництва та повіти, а козацькі полки перетворені на регулярні частини російської армії. Не забули й про селян - їм заборонили змінювати місце проживання, і тепер вони були ніби прикріплені до своєї ділянки землі. Різні види судів, запроваджених Розумовським, було знищено - замість них вводились загальноросійські судові установи. За наказом Румянцева було проведено Генеральний опис України, що став основою нової системи оподаткування.
Підготуйте висновок для однокласників, скориставшись формулою:
Я вважаю, що ... тому що, по-перше, ...
По-друге, ...
По-третє, ...
Група 2.
Завдання.
Прочитайте текст. Визначте, про який регіон України йде мова? Які особливості заселення цього регіону вам відомі? Чи можна застосувати висновок першої групи до цієї інформації?
З 1748 року козакам заборонялося переходити з одного стану в інший. Протягом 1763-1764 рр. царський уряд створив з Сумського, Охтирського, Харківського, Ізюмського, Острогозького козацьких полків 5 регулярних гусарських полків, а близько 300 тисяч козаків було обкладено податками. Старшина отримала військові ранги російської армії. Катерина ІІ заборонила селянські переходи. Було скасовано полково-сотенний устрій, замість нього вводилася губернія.
Група 3.
Завдання. Опрацюйте хронологічну таблицю та розкажіть її зміст однокласникам у вигляді запитань та відповідей.
1775р. Ліквідовано Запорозьку Січ
1781р. Лівобережну Україну поділено на Чернігівське, Київське, Харківське, Катеринославське, Новгород-Сіверське намісництва
Травень 1783р. Узаконено кріпосне право (заборонено вільні переходи селян)
1785р. Українська шляхта отримала права російського дворянства ("Жалувана грамота дворянству")
1786р. Прапори, печатки, гетьманські клейноди, гармати України було відправлено до Санки-Петербурга
Серпень 1786р. У зв'язку з поширенням на Україну системи губернського управління другу Малоросійську колегію було ліквідовано.
Виступи представників груп.
ІV. Закріплення
Запитання:
Як ви гадаєте, чому правління Розумовського вважають періодом відродження державності на українських землях?
Чому царизму вдалося ліквідувати автономний устрій, не зустрівши сильного опору з боку населення?
Чи можна стверджувати, що ліквідація російським урядом автономії України наприкінці ХVІІІ ст. була трагедією для українського народу? Підтвердіть свою думку не менш ніж трьома аргументами.
Поясніть схему
1654 автономія <-- Гетьманщина --> колонія 1783
Яку роль відіграла Гетьманщина в історії України?
Встановіть відповідність:
1.1750 1.зруйнування Запорозької Січі
2.1764 2.відновлення гетьманства
3.1775 3.ліквідація полкового устрою, поділ України на намісництва
4.1781 4.ліквідація Гетьманщини
5.1783 5.закріпачення українських селян
Підсумок.
Наприкінці ХVІІІ ст. було остаточно ліквідовано автономію України. Із скасуванням гетьманства та полково-сотенного устрою козацька держава перетворилася на звичайну російську провінцію. Після введення загальноросійських органів управління Україна стала внутрішньою колонією Російської імперії.
V. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф підручника.
Користуючись алгоритмом, скласти історичний портрет останнього гетьмана України Кирила Розумовського.
Алгоритм "Як скласти історичний портрет?"
Як відбувалось становлення історичного діяча?
Де і коли він народився?
Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?
Як формувалися його погляди?
Особисті якості і риси характеру:
як особисті якості діяча впливали на його діяльність?
які з його особистих якостей вам подобаються, а які - ні?
Діяльність історичного діяча:
1) схарактеризуйте основні справи його життя;
які успіхи і невдачі були у його справах?
які верстви населення його підтримували, чому? Які не підтримували?
хто були його друзями, а хто ворогами? Чому?
якими були наслідки його діяльності:
для сучасників;
для нащадків.
- - за що людство пам'ятає цю людину?
Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча?
Які почуття у вас викликає його діяльність?
Як ви ставитесь до засобів і методів його діяльності? Обґрунтуйте свою позицію.