Культурне життя в Україні в 2-й половині 1940-початку 1950 років



Мета: Схарактеризувати розвиток культури України у повоєнний час. Наголосити на процесі ідеологічного наступу на українську культуру. Показати здобутки української культури в даний період.

Розвивати критичне мислення , вміння узагальнювати та систематизувати матеріал .

Виховувати в учнів інтерес до культурних надбань українського народу.

Тип уроку: Комбінований.

Обладнання: Підручник, роздатковий матеріал, документи.

Основні поняття: "Ждановщина", "лисенківщина".

Хід уроку.

Орг. Момент.

Перевірка домашнього завдання. Фронтальне опитування.

Якими методами здійснювалася радінізація на західно-українських землях?

З якою метою було ліквідовано УГКЦ?

Як би ви оцінили боротьбу ОУН-УПА у 40-50 рр?

Чи можна вважати боротьбу ОУН-УПА на західно-українських землях громадянською війною?

Чи було зумовлено проведення операції "Вісла"?

Які наслідки радінізації на західно-українських землях?

Актуалізація опорних знань:

Які зміни в суспільній свідомості відбулися після війни?

Як вони могли відобразитись на розвитку культури в повоєнні роки?

Мотивація навчальної діяльності. Вивчення нового матеріалу:

Історичні умови розвитку культури в повоєнний час.

Розвиток освіти і науки.

Розвиток літератури та мистецтва.

"Ждановщина" в Україні, "лисенківщина".

Історичні умови розвитку культури в повоєнний час.

Вчитель , розглядаючи питання, наголошує на думці, що зміцнення тотаритарної системи відбувалося шляхом її самоконсервації та посилення контролю за суспільством. Вчитель пропонує учням доповнити інформацію , подану вчителем і записати в зошит.

Розвиток освіти і науки.

Вчитель пропонує самостійно опрацювати пункт підручника і виділити основні закономірності розвитку освіти і науки в повоєнний час. По закінченню роботи вчитель викликає одного учня до дошки, який звітує про виконане завдання. Решта доповнюють.

Розвиток літератури та мистецтва.

Вчитель наголошує на тому, що основний мистецький напрямок, в рамках якого дозволено було творити -це соціалістичний реалізм. Вчитель пропонує учня записати в зошит найбільш відомі твори українських письменників його періоду, серед них виділяє В. Сосюру, вірш якого "Любіть Україну" був засуджений радянською владою як націоналістичний. А також приводить приклади визначних діячів інших мистецьких напрямків, характеризує їхню творчість.

"Ждановщина" в Україні, "лисенківщина".

Вчитель наголошує на тому, що в повоєнний період в Радянському союзі в цілому та в Україні зокрема відбувається ідеологічний наступ сталінізму на радянське суспільство, визначаючи його причину. Також вчитель характеризує такі поняття як "ждановщина" та "лисенківщина" , які учні фіксують в зошиті.

Закріплення нових знань.

Вчитель пропонує учням скласти структурно-логічну схему "Ждановщина".

Причини --> Мета --> Ідеологічна основа --> Початок --> Заходи --> Наслідки і результат

6. Пояснення домашнього завдання. Опрацювати пар 16, готуватись до тематичної атестації.




На головну


Hosted by uCoz