Київська Русь за князювання Ольги
Мета. Визначити роль княгині Ольги в державотворенні Київської Русі, вчити учнів розв'язувати проблемні ситуації. Розвивати вміння словесного творення історичних портретів, вдосконалювати навички формування загальних висновків на основі історичних фактів. Виховувати культуру спілкування, почуття патріотизму на прикладі київської княгині.
Тип уроку: інтерактивний урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: карта "Київська Русь в ІХ - ХІ ст.", "Повість минулих літ", підручники, посібник І.Коляди "Історія України в 6 - 7 кл.", портрет Ольги (фрагмент фрески Софіївського собору), О.Субтельний "Історія України", футляр із сувоєм та висловом М.Реріха.
Очікувані результати. Після цього уроку учні:
навчаться створювати словесні образи історичних діячів;
здобудуть навички розв'язування проблемних ситуацій;
навчаться відстоювати свою позицію, толерантно вести дискусію;
навчаться визначати роль особи в історії.
Хід заняття.
І. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Наш сьогоднішній урок проходить напередодні важливої події в історії нашої держави. Всього за декілька днів український народ обере собі нового Президента.
А чи знаєте ви, скільки кандидатів на найвищу посаду держави буде у виборчих бюлетнях? Серед цієї великої кількості претендентів - 23 чоловіки і лише одна жінка - Наталія Вітренко.
Постановка проблемного питання: чи може жінка повноцінно виступати в ролі Президента?
(Проводиться дискусія методом "Акваріум" - 3 хв.).
Учитель. Питання дійсно складне. Іноді важкі питання сучасності допомагає вирішувати історія. Давайте звернемося до поради нашої скарбнички історичної мудрості. (Учитель дістає із футляра великий аркуш паперу, пропонує прочитати його. На звитку написано:"Древність видає нам свої таємниці, і майбутнє простягає свою могутню руку сходження. Минуле - лише вікно у майбутнє… Із стародавніх чудесних каменів складіть східці прийдешнього". (М.Реріх)"
Учитель. Отож давайте спробуємо скласти ці східці.
Тема сьогоднішнього уроку - "Київська Русь за князювання Ольги". Отож, факт перебування жінки на посаді глави держави вже був в історії.
Чого вона досягла? Який внесок зробила? Чи вдалося їй справитися з такою відповідальною справою? На ці питання ми дамо відповідь у ході нашого уроку. А в кінці спробуємо ще раз повернутися до проблемного питання.
ІІ. Створення образу княгині-державця. Робота в групах.
Учитель. Для того, щоб об'єктивно оцінити роль княгині Ольги в історії, давайте створимо її образ. Для цього попередньо попрацюємо в групах.
Створюються групи:
експертів ( на основі аналізу літопису та відновленої фрески Софіївського собору складають словесний образ княгині);
прихильників (шукають позитивні напрямки діяльності Ольги);
опоненти (шукають ганебні риси Ольги, як політика, державотворця);
журналісти, художники (презентують власний малюнок кам'яного палацу Ольги та мають завдання підібрати на уроці кращі матеріали для газети "Наш урок").
Робота в групах (5 - 7 хв.).
Підводяться підсумки.
Приблизний словесний опис Ольги:
Із фрески на нас поглядає суворе обличчя княгині - великі очі, тоненькі, темні, трохи вигнуті брови, прямий правильної форми ніс. З-під мафорія виглядає темно-каштанове волосся з поділом посередині. Дуже виразний рот княгині з щільно стуленими тонкими губами, що надає обличчю владного, вольового виразу. Вона у сукні світло-салатового кольору.
Постановка проблемного питання: як же ми назвемо княгиню - мудрим державотворцем чи самовпевненою, жорстокою особою, яка випадково опинилась на княжому столі? Для рішення цієї дилеми давайте скористаємось "Деревом рішень".
Княгиня київська Ольга
+ закладала нові села;
+ упорядкувала податки (устави, оброки);
+ дипломат;
+ прийняла хрещення
- розправа з древлянами
Метод "Прес": якою була мета поїздки Ольги в Константинополь?
Учні роблять висновок: Ольга - мудрий державотворець.
Учитель. Так, літописець Нестор порівнював її з яскравою зорею, що передує Сонцю й назвав "наймудрішою серед усіх людей". А православна церква велику княгиню Ольгу канонізувала як Рівноапостальну. Як ви вважаєте, чому Ольга отримала таке призвісько? (Бо її дії церква прирівнювала до діяння апостолів - учнів Ісуса Христа).
Учитель надає слово учням-художникам, які презентують власний малюнок кам'яного палацу Ольги. Учні повідомляють місцерозташування палацу (за описом літописа - на схилі Андрієвської гори, там археологи виявили його фундамент). У цьому будинку Ольга приймала древлянських послів.
Учитель читає вірш І.Клунка "Ольга".
Жона. Вдова.
Княгиня. Мати…
Яку ти мудрість осягла?!
Як високо змогла піднятись
І влади велич вознесла!
І Костянтин Багрянородний
Тебе урочисто прийняв,
Підтримку Візантії, гордий,
Улесливо наобіцяв.
Ти прийняла все як належить
Княгині сильної землі,
Яка за ворогами стежить
І має сильні рубежі.
З метою зміцнення держави
Ти християнство прийняла,
Його канони, не для слави,
А щоб вершить свої діла.
Тобі вдалось зміцнить державу,
Намітить християнству путь,
Творить земні славетні справи,
Цього не вправі ми забуть.
Велика Київська княгине,
Ти в діях й величі - свята,
Для нас усіх ти - Берегиня
Була в усі лихі літа.
Учитель. Отож, я повертаюсь до проблемного питання уроку: чи є шанси в Н.Вітренко стати мудрим державотворцем у разі її обрання на посаду Президента? Чи є місце для жінки у високій політиці?
Учні повторно висловлюють свої думки.
Учитель. Ну ось, і вичерпались всі теми розмов сьогоднішнього уроку. Нам залишилось тільки підвести підсумки. Я пропоную висловити свої думки нашим журналістам, котрі будуть випускати стінгазету "Наш урок". Що вас найбільше вразило на сьогоднішньому уроці? Що доцільно з почутого вмістити до газети?
ІІІ. Оцінення учнівських досягнень.
ІV. Домашнє завдання. Випустити стінгазету "Наш урок".