Дисидентський рух на Україні в період загострення кризи радянської системи (ІІ половина 60-х - початок 80-х років)
"Народе мій! До тебе я поверну,
і в смерті обернуся до життя..."
В.Стус
Мета: освітня - познайомити учнів із методами боротьби дисидентів проти тоталітарного режиму на Україні, із формами переслідувань радянською владою інакодумців, людей, що викривали злочини СРСР і критикували політичний курс тоталітарного суспільства,
розвиваюча - з'ясувати, які проблеми піднімали українські дисиденти у своїй діяльності, яким чином поширювали інформацію про тоталітарну систему в СРСР, простежити розвиток дисидентства на Україні від часу виникнення до його апогею, з'ясувати, які заходи вживала влада, щоб "придушити" голос інакодумців, сприяти розвитку в учнів історичного мислення, пам'яті, формувати вміння правильно і послідовно висловлювати власну думку, вміння правильно робити підбір додаткової інформації і на цій основі робити висновки, закріплювати навички роботи з історичним документом, визначати закономірності історичного процесу
виховна - виховувати почуття патріотизму, осуд тоталітарної радянської антидемократичної політики, гордість за національну еліту радянських часів, повагу і вдячність українським дисидентам за мужність в часи розгулу радянського терору "говорити" правду про життя у радянському суспільстві
Тип уроку: повідомлення нових знань (урок-пошук)
Основні поняття: дисидент, тоталітарний режим, опозиція, самвидав, права людини
Обладнання: підручник Ф.Турченко "Новітня історія України", частина ІІ, схема "Дисидентський рух на Україні", портрети дисидентів
Хід уроку
І Організаційний момент
Учням заздалегідь дане завдання підготувати із додаткової літератури повідомлення про українського дисидента
ІІ Актуалізація опорних знань
Вступне слово вчителя
Сьогодні я хочу запросити вас до розмови про тих, хто в часи радянської тоталітарної системи мужньо виборював право мати власну думку, відстоював право мати власну гідність, не боявся сказати правду про життя у радянській державі. Сьогодні ми будемо говорити про дисидентів
Оголошення теми і мети уроку
Епіграфом до нашого уроку нехай стануть слова українського дисидента, патріота України, який загинув у радянських таборах, однак не зрадив своїй совісті, слова В.Стуса, який ще в 1977 році писав:
"Народе мій! До тебе я поверну,
і в смерті обернуся до життя..."
Осмислити і зрозуміти слова В.Стуса ми зможемо в кінці уроку, коли розглянемо тему.
А в день перепоховання В.Стуса у 1989 році В.Забаштанний звертався до своїх сучасників:
"Україно, ну що ж ти за мати
Чи я долю твою не осяг,
Що ти здатна синів убивати,
І підносить убитих на стяг?"
Тож хочу і я сьогодні звернутися до вас, дорослих і свідомих громадян незалежної і демократичної країни, із запитанням: Чому ж Україна на змогла захистити кращих синів своїх, еліту нації, чому дисиденти прагнучи віддати Україні свій талант, своє натхнення, свою працьовитість, часто платили за це зламаною долею, а інколи і своїм життям. Тож нехай ці слова стануть проблемою нашого уроку.
Що стосується історіографії, вона невелика. В радянські часи дисидентів вважали ворогами народу, звинувачували у націоналізмі, їх імена були майже не відомі. В наш час ця проблема досліджується. Є різні історичні погляди. Але всі сходяться в одному - дисиденти піднімали життєво важливі теми в своїй діяльності, які в майбутньому стали пріоритетними у національно-визвольних рухів, які виникли у кінці 80-х років у СРСР.
Тема дисидентства для нас не нова. Ми вже згадували про дисидентський рух у попередніх розділах.
Повторення вивченого методом "мікрофон"
Давайте пригадаємо, що ми вже знаємо про дисидентів?
Відповіді учнів. Звернути увагу!
Тема дисидентства для учнів не нова. Вона згадувалась у попередньому розділі "Хрущовська відлига". Ми знаємо, що дисиденти - це люди, які виступали з критикою існуючого режиму, їх називали інакодумцями. Дисиденти з'явились у 50 - 60 рр. XX ст. у СРСР. А на Україні дисидентство виникає як різновид опозиції, що піднімала теми національних питань.
Давайте точніше згадаємо, які проблеми могли піднімати опозиційні сили у Радянському Союзі, які вади радянської влади могли ставити у центр уваги дисиденти.
Використовуючи метод "мозкового штурму", учні під час обговорення повинні заповнити таблицю
"Теми, які піднімали дисиденти"
Напрямки дисидентства | Критика політики в СРСР | Прагнули до |
Правозахисний | Викриття тоталітарного режиму | Забезпечення демократичного розвитку СРСР |
Релігійний | Критика атеїстичного виховання | Вільного волевиявлення релігійних уподобань (на Україні відродження греко-католицької церкви) |
Національний | Засудження політики денаціоналізації, русифікації | Відродження престижу української мови, культури, видання україномовних періодичних видань і т.д. |
Пригадайте, кого ви знаєте з українських та російських дисидентів? Чим українську дисидентство відрізняється від дисидентства в СРСР загалом?
Звернути увагу!
Українські дисиденти: А.Горська, В.Симоненко, П.Григоренко, Л.Лук'яненко, В.Чорновіл, І.Драч, І.Дзюба, О.Тихий та інші.
Російські дисиденти: О.Солженіцин, В.Висоцький, Є.Євтушенко, А.Сахаров та інші.
Українське дисидентство вирізняється тим, що воно піднімало крім правозахисних питань та релігійних ще і національні, що хвилювали українську національну еліту.
IІІ Повідомлення нового матеріалу
План
Методи боротьби дисидентів: а) самовидання б) громадські акції в) листи-звернення і листи-протести г) бойкоти, голодовки.
Форми переслідувань дисидентів: а) арешти і ув'язнення б) влаштування у психлікарні в) звільнення з роботи, виклик у органи КДБ
Історичне значення дисидентського руху
Запис теми, проблеми, плану у зошит
учням дається завдання: протягом уроку самостійно заповнити таблицю у зошиті "Дисидентський рух на Україні"
Методи боротьби дисидентів
Самовидання
1.
2.
3.
Звернення, листи-протести
1.
2.
3.
Голодовки, бойкоти
1.
2.
3.
Громадські акції
1.
2.
3.
Реакція тоталітарного режиму на дисидентський рух
Форми переслідування дисидентів
Арешти і ув'язнення
1.
2.
3.
4.
5.
Влаштування у психлікарні
1.
2.
3.
4.
5.
Звільнення з роботи, виклик у органи КДБ
Робота в групах
Працюючи в 4 групах, учні повинні визначити, які методи боротьби з тоталітарною владою використовували дисиденти, наводячи конкретні факти діяльності дисидентів.
Група "ЗА" | Група "ПРОТИ" | |
Чіткої програми дій не мали, займались виключно критикою | Програма діяльності дисидентів | Виступали за демократичні перетворення в СРСР (наприклад, програма УГС) |
Рух був немасовий, брала участь лише інтелігенція | Масовість руху | Широкі верстви населення знаходились під ідеологічним тиском радянської тоталітарної влади |
Результат діяльності непомітний, бо у 1960-70рр. політичний режим і суспільний лад в СРСР не змінився | Результати діяльності дисидентів | Дисиденти змогли представити світові Україну як окрему країну, а не частину СРСР. Ідеї дисидентсва відродились у кінці 80-х рр., коли в СРСР настав час глибоких суспільних і політичних реформ |
Отже, дисидентський рух, що виник в Україні у кінці 50-х рр. досяг свого апогею у 1970 - на початку 80-рр. Заглушити голос українського дисидентства державна влада так і не змогла. Українські правозахисники і патріоти вірили, що їх життя і діяльність в історії буде згадана. В.Стус писав:
"Ярій, душе! Ярій, а не ридай.
У білій стужі серце України.
А ти шукай - червону тінь калини
На чорних водах - тінь її шукай.
Бо - горстка нас. Малесенька щопта.
Лише для молитов і сподівань.
Застерігає доля нас зарання,
що калинова кров - така густа,
така крута, як кров у наших жилах.
У білій стужі білих голосінь
Це гроно болю, що паде в глибінь,
На нас своїм безсмертям окошилось"
ІV Узагальнення і систематизація
Учні дають відповідь на проблему уроку.
В часи радянської влади Україна була колонією. Через це вона не могла виступити на захист своїх патріотів. Нею управляли пристосуванці і поплічники радянських тиранів. Але в наш час ми можемо достойно оцінити ту жертву, яку принесли вірні сини України задля незалежності своєї вітчизни.
І вже в наш час ще залишається група дисидентів, яка і зараз грає помітну роль у житті нашої держави: І.Драч, С.Хмара, Л.Лук'яненко та інші.
V Оцінювання навчальних досягнень учнів
VI Домашнє завдання
§28, написати творчу роботу на тему "Чому у суспільстві виникає опозиція?"