Між музикою мого народу і музикою інших народів немає непереборних меж



Підтема: Порівняння української хороводної пісні з російською хороводною піснею

Мета: - порівняти хороводні пісні російського та українського народів;

розширити слухові знання учнів;

виховувати любов і повагу до культури інших народів;

продовжувати вокально-хорову роботу над вдосконаленням вокально-хорових навичок.

Музичний матеріал. Українська народна пісня "Журавель".

Російська народна пісня "Со вьюном я хожу".

Українська народна пісня "А ми кривого танцю йдем".

С.Рахманінов. Третій концерт для фортепіано з оркестром.

Наочність. Портрет С.Рахманінова, таблиця №1 із зображенням симфонічного оркестру, таблиця № 9 із нотним записом російської народної пісні "Со вьюном я хожу", таблиця № 13 із нотним записом головної теми Третього концерту С.Рахманінова.

Технічні засоби: програвач, платівки фонохрестоматії 3 клас № 25, 2.

уроку.

І. Організаційний момент.

Музичне привітання.

Вправи для співу. Розспівування. (Див. додаток).

Простежити за виконанням правил співацької постави, продемонструвати самій і на окремих дітях правильне і неправильне положення корпусу, голови і рота під час співу.

Перевірка домашнього завдання.

Повторимо з вами пісню, яку вивчали на тому уроці, хто нагадає її назву? ("Журавель").

Яка за жанром українська народна пісня "Журавель"? (Це - жартівлива пісня).

Так, давайте ж, виконаємо її у відповідному жанрі та характері.

Виконання української народної пісні "Журавель".

І ще вам було завдання пригадати твори П.Чайковського, які ми вивчали, або ті, які ви чули по телевізору, радіо. (Балет "Лебедине озеро", балет "Лускунчик", опера "Евгений Онегин", опера "Пиковая дама", фортепіанний твір "Хвороба ляльки", "Неаполітанський танець").

ІІ. Робота за темою.

Сьогодні ми з вами будемо розучувати російську народну пісню "Со вьюном я хожу".

Під час слухання зверніть увагу на особливості її побудови, та у виконанні якого хору вона звучатиме: однорідний чоловічий, однорідний жіночий чи мішаний хор? (Мелодія переодично повторювалась).

(Пісня звучала у виконанні мішаного хору).

Так мелодія складається з двох фраз, кожна з яких повторюється двічі.

Які голоси входять до складу мішаного хору? (Чоловічі: бас, баритон, тенор. Жіночі: контральто, меццо-сопрано, сопрано).

Яку назву мають дитячі голоси? (Дискант та альт).

Розучуємо російську народну пісню "Со вьюном я хожу" за допомогою таблиці №9 із нотним записом цієї пісні.

Висновок: Подібні повтори інтонаційних структур часто зустрічаються у піснях та інструментальних награваннях російського, українського та білоруського народів, наприклад: "Ой лопнув обруч", "Бульба".

А тепер спробуємо порівняти українську хороводну пісню "А ми кривого танцю йдем" із російською хороводною "Со вьюном я хожу".

Виконуючи хороводну "А ми кривого танцю йдем", доцільно нагадати учням, як виконувався цей хороводний танець у старовину.

Цей танок був традиційним у масових гуляннях на лоні природи. Його виконують ключем: почавши співати, дівчата і хлопці стають у ряд, беруться за руки. Перша дівчина веде танок помірною ходою, роблячи круті петлі, щоб учасники далеко не розходилися. Хоровод краще вдається, коли він має вигляд не розтягнутого, а зібраного ланцюжка, в якому переважає зустрічний рух паралельних рядів і всі учасники добре бачать і чують один одного.

Висновок: - Які спільні риси ви помітили в звучанні хороводних пісень українського і російського народів? (Вони пісенні, співучі, мелодія рухається поступово, в обох піснях присутні розспіви, які викликають труднощі під час виконання).

ІІІ. - У першому класі ми знайомились із п'єсою "Італійська полька" російського композитора Сергія Васильовича Рахманінова. Але ми вже подорослішали і можемо серйозно слухати й сприймати більш тривалий твір. Це уривок із першої частини Третього фортепіанного концерту С.Рахманінова.

Продемонструвати портрет С.Рахманінова.

С.Рахманінов - це не тільки видатний композитор, але й обдарований піаніст. Він народився в 1873 році; коли в 1917 році розпочалася революція, Сергій Васильович разом з іншими емігрантами приїздить до Америки. Але й там від продовжує писати твори, яким притаманний російський дух, російська пісенність. Дуже сумує, що не може повернутися на Батьківщину. Коли розпочалася Вітчизняна війна, Рахманінов дуже турбувався, був занепокоєний долею своєї Вітчизни. В 1943 році С.Рахманінов помер, так і не знаючи, як закінчилася війна.

Я вам програю мелодію, а ви визначте, народна це мелодія чи написана композитором, яка вона за характером? (Плавна, лірична).

Використати таблицю №13 з нотним записом головної теми Третього концерту С.Рахманінова.

Так, мелодія плавна, що характерно для російської ліричної народної пісні, адже вся вона побудована на поєднанні суміжних звуків, що й зумовило її наспівність. А тепер слухайте цю мелодію у виконанні симфнічного оркестру та фортепіано.

Слухання уривка з першої частини Третього фортепіанного концерту С.Рахманінова.

Використовувати таблиці №1 та №13.

Який характер відображений у музиці? (Задумливий, схвильований, могутній, величний, стурбований).

В яких регістрах звучало фортепіано? (По всій клавіатурі, в дуже швидкому темпі).

Так, отже, діти, існує факт, що в Рахманінова були незвично довгі пальці на руках, тому він творив такі величні твори й сам майстерно виконував їх.

Давайте продовжимо розучувати по таблиці головну мелодію концерту називаючи ноти.

Сольфеджуємо.

Тепер давайте виконаємо вокалізом, будемо співати і послідовно змінювати голосні "у-о-а" по фразах.

При виконанні уявіть, як легенький вітерець то підіймає, то плавно опускає на землю невагому пір'їнку і так само легко, плавно проспівайте мелодію. Спів поєднаємо з рухами рук, що відповідають звуковисотному спрямуванню мелодії.

При цьому треба звернути увагу на чисте інтонування альтерованих ступенів гармонічного мінору, на точне виконання ритмічного рисунка, проспівування витриманих звуків.

IV. Висновок уроку. Хороводні пісні українського і російського народів мають багато спільного, бо за характером вони які? (Пісенні, співучі).

V. Домашне завдання.

Довчити російську народну пісню "Со вьюном я хожу". Підготувати розповідь про російського композитора С.В. Рахманінова.



На головну



Світ географії та туризму



Hosted by uCoz