ћ≥ж музикою мого народу ≥ музикою ≥нших народ≥в немаЇ непереборних меж



ћ≥ж музикою мого народу ≥ музикою ≥нших народ≥в немаЇ непереборних меж.

ѕ≥дтема: —пор≥днен≥сть украњнськоњ й рос≥йськоњ музики.

ћета: - збагатити музично-слуховий досв≥д д≥тей новими творами;

допомогти учн¤м в≥дчути й усв≥домити ≥нтонац≥йн≥ особливост≥, своЇр≥дн≥сть музичного надбанн¤ украњнського та ≥нших народ≥в;

вид≥лити найхарактерн≥ш≥ особливост≥ украњнськоњ музики;

дос¤гти, щоб учн≥ в≥дчули сп≥льн≥сть ≥ в≥дм≥нн≥сть народноњ та композиторськоњ творчост≥;

продовжувати вокально-хорову роботу над вдосконаленн¤м вокально-хорових навичок.

ћузичний матер≥ал. ”крањнська народна п≥сн¤ "–еве та стогне ƒн≥пр широкий".

–ос≥йська народна п≥сн¤ "¬низ по матушке по ¬олге".

ћ.‘радк≥н "ѕ≥сн¤ про ƒн≥про".

Ќаочн≥сть. “аблиц¤ є11 ≥з нотним записом рос≥йськоњ народноњ п≥сн≥ "¬низ по матушке по ¬олге", таблиц¤ є16 ≥з нотним записом украњнськоњ народноњ п≥сн≥ "¬ийди, вийди, ≤ванку", репродукц≥њ ≥з зображенн¤м украњнських ≥ рос≥йських народних костюм≥в.

“ехн≥чн≥ засоби: програвач, плат≥вки фонохрестомат≥њ 3 клас є 9, 1.

’≥д уроку.

≤. ќрган≥зац≥йний момент.

ћузичне прив≥танн¤.

¬прави дл¤ сп≥ву. –озсп≥вуванн¤. (ƒив. додаток)

ѕерев≥рка домашнього завданн¤.

як називаЇтьс¤ тема ≤≤≤ чверт≥?

як ви розум≥Їте назву ц≥Їњ теми?

Ќазв≥ть призв≥ща композитор≥в, ¤к≥ були одн≥Їњ нац≥ональност≥, а у своњх творах вт≥лювали музику ≥нших народ≥в?

ј тепер повторимо украњнську весн¤нку "¬ийди, вийди, ≤ванку". —початку по таблиц≥ є 16 просольфеджуЇмо, а пот≥м будемо сп≥вати з≥ словами.

ѕри виконанн≥ сл≥дкувати за активним звукотворенн¤м, вм≥лим розпод≥лом диханн¤, дос¤гати легкого ≥ плавного звучанн¤, сл≥дкувати за правильним виконанн¤м розсп≥в≥в.

«апропонувати д≥т¤м просп≥вати весн¤нку тр≥о, за бажанн¤м, оц≥нити виконанн¤.

ѕровести перев≥рку вивченн¤ п≥сн≥ (д≥ти сп≥вають по р¤дах).

Ќа п≥дстав≥ того, що ми ≥з вами вивчили, давайте ж тепер подивимось ≥ з'¤суЇмо, ¤к≥ риси притаманн≥ украњнськ≥й народн≥й музиц≥? (ѕлавн≥сть, сп≥вуч≥сть, жарт≥влив≥ ≥нтонац≥њ,танцювальн≥).

≤≤. –обота за темою.

Ќа цьому уроц≥ центральне м≥сце пос≥даЇ з≥ставленн¤ трьох п≥сень - украњнськоњ народноњ "–еве та стогне ƒн≥пр широкий", рос≥йськоњ народноњ "¬низ по матушке по ¬олге" ≥ "ѕ≥сн≥ про ƒн≥про" рос≥йського композитора ћ.‘радк≥на.

ј тепер уважно слухайте, ¤ розпов≥м вам про автора украњнськоњ п≥сн≥ "–еве та стогне ƒн≥пр широкий", ви можете мен≥ заперечити, що це народна п≥сн¤, але послухайте.

јвтор ц≥Їњ п≥сн≥ малов≥домий композитор-аматор, скромний вчитель латинськоњ мови Ѕолградськоњ чолов≥чоњ г≥мназ≥њ, що на ќдещин≥ ƒ. рижан≥вський. ѕ≥сн¤ створена на в≥рш ≥з поеми “.Ўевченка "ѕричинна" ≥ була вперше видана у 1886 роц≥.

„ому, незважаючи на те, що автор п≥сн≥ в≥домий ≥ вона ще у ’≤’ ст. багато раз≥в видавалас¤ в авторському вар≥ант≥, ми називаЇмо цю п≥сню народною, а не композиторською?

(“ому, що народн≥сть твору визначаЇтьс¤ його величезною попул¤рн≥стю, виникненн¤м багатьох вар≥ант≥в, що у сп≥вацькому побутуванн≥ спрощуютьс¤ ≥ водночас набувають насп≥вн≥шого й виразн≥шого характеру).

¬исновок: ¬≥домо багато народних п≥сень, що виникли ¤к результат ≥ндив≥дуальноњ творчост≥. “а згодом ≥мена автор≥в забувалис¤, а твори њх стали чисто фольклорними, тобто усними ≥ без≥менними. „ас стер ≥з народноњ пам'¤т≥ ≥м'¤ автора п≥сн≥ "–еве та стогне ƒн≥пр широкий", але њњ житт¤ продовжуЇтьс¤, вона ув≥йшла до п≥сенноњ класики украњнського народу.

ѕропоную прослухати украњнську народну п≥сню "–еве та стогне ƒн≥пр широкий" та рос≥йську народну п≥сню "¬низ по матушке по ¬олге" й з'¤сувати, що њх спор≥днюЇ?

(¬ обох п≥сн¤х йдетьс¤ про велик≥ р≥ки - ƒн≥про ≥ ¬олгу. ќбидв≥ звучать широко ≥ розсп≥вно, в них в≥дчуваЇтьс¤ захопленн¤ красою р≥дного краю, могутньою силою народу.)

Ћ≥рико-патр≥отична "ѕ≥сн¤ про ƒн≥про" - це п≥сн¤-дума, ¤ка створена поетом ™.ƒолматовським ≥ композитором ћ.‘радк≥ним у 1941 роц≥, коли ”крањна була окупована фашистами. ™.ƒолматовському довелос¤ пережити страшн≥ дн≥ оточенн¤, важкий шл¤х по дорогах знедоленоњ ”крањни до л≥н≥њ фронту, переправу через ƒн≥про. √≥рк≥ слова п≥сн≥ "ќй ƒн≥про, ƒн≥про" жили тут, б≥л¤ берег≥в старовинноњ р≥ки, плачах ж≥нок, у коротких ≥ суворих перегуках партизан≥в. ÷≥ слова поет поклав у основу п≥сн≥, ¤к≥й судилос¤ стати одн≥Їю з найулюблен≥ших п≥сень пер≥оду ¬еликоњ ¬≥тчизн¤ноњ в≥йни.

ѕрослухайте "ѕ≥сню про ƒн≥про" ћ.‘радк≥на ≥ визначте њњ характер.

(Ѕули ≥нтонац≥њ сумн≥, тривожн≥, могутн≥, р≥шуч≥, войовнич≥).

ј чи пом≥тили ви, що п≥сн¤ створена у народному дус≥? (“ак).

ј можна зробити висновок, що це лише украњнська п≥сенн≥сть? (Ќ≥).

¬исновок: “ак, н≥, тому, що в п≥сн≥ поЇдналис¤ та знайшли св≥й ви¤в ≥ рос≥йська народна п≥сенн≥сть, адже њњ написали поет ≥ композитор - рос≥¤нини, ≥ украњнська, тому що писалас¤ вона на ”крањн≥ ≥ про ”крањну.

≤≤≤. –озучувати п≥сню "¬низ по матушке по ¬олге" по таблиц≥ є11 за допомогою нотного запису.

ѕроанал≥зувати з учн¤ми мелод≥ю першоњ фрази: звуки, що њњ утворюють, рухаютьс¤ по сус≥дн≥х ступен¤х, тому й початок п≥сн≥ звучить насп≥вно ≥ плавно. ƒруга фраза починаЇтьс¤ широким ≥нтонац≥йним ходом вгору, що надаЇ мелод≥њ енерг≥чного характеру.

¬≥дм≥нн≥сть м≥ж першою ≥ другою фразами п≥дкреслюЇтьс¤ також ладовим забарвленн¤м.

” ¤кому лад≥ звучить початок п≥сн≥? (” м≥нор≥).

ј пот≥м? (ѕереходить у мажор).

“аке поЇднанн¤ лад≥в Ї типовим дл¤ багатьох народних п≥сень.

ѕевн≥ труднощ≥ будемо в≥дчувати п≥д час виконанн¤ розсп≥в≥в.

ўо це таке розсп≥ви? (÷е коли к≥лька звук≥в розсп≥вуютьс¤ на один склад).

—аме розсп≥ви у поЇднанн≥ з плавн≥стю мелодичного руху утворюють прот¤жний насп≥вний характер, властивий багатьом народним п≥сн¤м.

–озсп≥ви сл≥д сп≥вати зв'¤зно, дос¤гаючи ч≥ткого ≥ плавного переходу в≥д звука до звука, цей прийом називаЇтьс¤ legato (зв'¤зне виконанн¤).

¬с¤ перша фраза повинна звучати на одному подиху. ѕочинати сп≥в сл≥д легко ≥ тихо, з динам≥чним наростанн¤м сили голосу до вершини фрази, але сл≥дкувати, щоб збер≥галас¤ висока сп≥вацька позиц≥¤.

IV. - «роб≥ть же висновок з почутого сьогодн≥ на уроц≥: що притаманне украњнським ≥ рос≥йським народним л≥ричним п≥сн¤м?

¬исновок: за допомогою ≥ на п≥дстав≥ в≥дпов≥дей д≥тей: украњнським ≥ рос≥йським народним л≥ричним п≥сн¤м притаманн≥ насп≥вн≥сть, задушевн≥сть, широке розгортанн¤ мелод≥њ, розсп≥вуванн¤ склад≥в, п≥дголоскове багатоголосс¤, в≥дносно в≥льний рух голос≥в.

V. ƒомашне завданн¤.

ƒовчити рос≥йську народну п≥сню "¬низ по матушке по ¬олге".

ѕодумайте та запитайте у батьк≥в назви п≥сень, ¤к≥ написан≥ композитором, але њх вважають народними. (≤.ƒунаЇвський "ќй цветЄт калина").



Ќа головну



—в≥т географ≥њ та туризму



Hosted by uCoz