Букварний період
Тема: Закріплення звукового значення букви "ЖЕ".
Опрацювання тексту "Журавлі".
Мета: продовжити роботу над засвоєнням звукового значення букви "ЖЕ" , вдосконалювати фонематичне сприймання, навички звуко-буквеного аналізу слів, розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, збагачувати активний і пасивний словник учнів, прищеплювати почуття любові до рідного слова, до природи, виховувати доброзичливість.
Обладнання: підручник, ілюстрації, фонограми.
Хід уроку
І. Повторення і закріплення вивченого.
1. Називання букв на одному диханні, поділ їх на групи, об'єднання в пари.
2. Оповіщання теми уроку.
- З якою із названих букв ми почали знайомство на минулому уроці?
- Сьогодні ми продовжимо знайомство з буквою "ЖЕ".
- Який звук позначає буква "ЖЕ"?
3. Гра "Доповни склад до слова" (за допомогою кубика).
4. Читання складів (із наростанням сили голосу):
жи иж ижи
жа аж ажа
жо ож ожо
жу уж ужу
жи иж ижи
жі іж іжі
У нас вийшло щось дуже схоже на дзижчання. Мабуть це жук до нас прилетів (демонстрація малюнка жука).
Жу-жу-жу, жу-жу-жу,
Своїх діток стережу,-
Каже жук і стереже.
Він і сам - як буква "же"
ІІ. Робота за Букварем.
- А тепер відкриємо Букварі і згадаємо вірш про жука.
Перечитування самостійно напівголосно, вголос, скоромовкою, в особах.
- Чому ж наш жук такий буркотливий? Не до вподоби йому те, що бджілки вчаться грати на музичних інструментах. Непроста ця справа і копітка, вимагає терпіння і старання. Але бджілки дуже працьовиті і, здається, вони вже прекрасно грають. Давайте послухаємо (фонограма).
Видно, і нашому жуку сподобалась гра бджілок. І він вирішив теж вивчати музичну грамоту. Без скрипичного ключа йому не обійтись (демонстрація ілюстрації). І на бджілок він вже не сердиться. Гарний настрій повернувся до нашого жука і він вирішив разом з нами прочитати слова в стовпчиках.
Читання слів у стовпчиках на с.90 (ланцюжком; постановка запитань до прочитаних слів, знаходження "слів-родичів").
- У нашого жука є маленький син, який має багато друзів. І кожного разу, коли він збирається поспілкуватись зі своїми друзями, повідомляє про це своїх батьків і вчасно повертається додому. Сподіваюсь, і ви саме так робите в подібних випадках.
І ось наш маленький жучок в дорозі. Куди ж він летить? Може ми здогадаємось, хто його друг? (Грамзапис.)
Жабенятко Зеленятко
У зеленій осоці
Зелененьку мало хатку
І складало там вірші.
Жабенятко зраділо жучкові, відімкнуло ключем (демонстрація ілюстрації) двері своєї хатки і запросило жучка в гості.
Жабеня жучкові каже:
"Давай в піжмурки ми грати."
А жучок на те сказав:
"Мало місця для забав."
Жабеня на тую мову
Взяло кульку кольорову,
Вийшло з хати і сказало:
"Місця на дворі немало."
Фізкультхвилинка.
- Поки наші друзі граються, ми познайомимось з іншими мешканцями болота.
Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінній млі
Відлітають (журавлі).
- Так, журавлі відлітають довжелезним кутом, або трикутником. Або ж "ключем", як це часто називають у народі (демонстрація ілюстрації).
Звуко-буквений аналіз слова - журавель.
- Ми кликали журавля, а разом з нами його кликав маленький жучок. Що ж там трапилось? Повернемось до наших друзів.
Стали гратися удвох,
Кульку кидали угору,
Бігали разом по двору
І ставали грати в коло.
В очереті пожмурились,
Коли раптом посварились.
А причина тут проста -
Кульку жабеня забрало
У маленького жучка.
Стало потім ще дражнитись,
Показало язика.
І образило це дуже
Невеличкого жучка.
Жабеня жучка дражнило,
А жучок з журавликом дружив:
Жучок до жабки: "Жу-жу-жу!
Журавлеві розкажу."
Журавель помирив друзів.
- Вирішили наші друзі зазирнути у Букварик на с.91. Дуже привабив їх малюнок. Як ви думаєте, чому?
І вирішили вони прочитати разом з нами текст під малюнком. Але до читання тексту нам усім потрібно підготуватися.
Читання слів у стовпчиках (Буквар, с.91), на дошці:
майоріла
журавлина
купина
вирій
Пояснення значень слів.
Розповідь вчителем легенди про журавлину.
- А тепер послухайте текст і скажіть, чи про всіх наших друзів розповідається в ньому?
- Прочитайте текст самостійно напівголосно і подумайте, про кого ще, крім журавля і жабки, розповідається у цьому тексті?
- Кого не вистачає на малюнку?
- Як довго жили журавлі край болота?
- Чому вони восени вирішили покинути своє гніздо?
- Перед текстом маємо спеціальну позначку. Що вона передбачає? (Заголовок.)
- Яка рослина на болоті найбільше сумує за журавлями?
- І люди сумують за журавлями. Бо летять журавлі у вирій не з радістю, а з сумом, журбою. Люди люблять журавлів. І. напевно, більш за все - за їхню любов до Батьківщини. Тож і будують криниці з журавлями, як символ і оберіг країни Україна.
Ось малюнок журавля,
Що стоїть побіля хати.
Вниз він голову схиля,
Як ми вийдем воду брати.
І чимдуж тоді з криниці
Він дістає відро водиці.
Читання рукописного тексту.
- Тихі, задумливі вересневі дні ще теплі, наче літні. Та подих осені вже відчутний у вечірній і нічній прохолоді. Швидко минає час, і холоди огортають все навкруг. Вже чути голосні гортанні звуки, такі сумні протяжні. То великим правильним трикутником прямують у вирій журавлі. Їхнє прощальне курликання довго чути здаля, ніби плач за батьківщиною.
- А що ж робитимуть наші друзі із наближенням зими?
- Як ви думаєте, що сниться жабці і жучкові взимку?
- І вже зараз, в останні лютневі дні, ясне сонце щедро сипле на землю своє проміння. Доречно, завтра, 23 лютого, за народним календарем свято Прохора і Уласа. Кажуть: "Прийшли Прохор і Влас - уже весна в нас!"
ІІІ. Підсумок уроку.
А наші друзі допоможуть передбачити, якою буде весна у цьому році. За народним прикметами:
? Ранній приліт журавлів - на ранню весну.
? Жаби не квапляться розпочати свої весняні концерти - ще повернеться холод.
- Повернуться журавлі додому і зрадіють вони, весело їм буде, що здолали далеку дорогу, що знову в рідних краях. Зрадієте, думаю, і ви, діти. Зможете похвалитися журавлям, що вже подорослішали і вмієте писати назву цих птахів.
- Тож з якою буквою ми продовжили знайомство на сьогоднішньому уроці?
- Всі люди радітимуть прильоту журавлів, їхньому радісному "курли". Тому і називають цих птахів весною журавлями-веселиками. Нехай же згадка про радісне курликання журавлів наповнить наші серця радістю напередодні зустрічі з весною.