Букварний період



Тема: Закріплення звукового значення букви "ЖЕ".

Опрацювання тексту "Журавлі".

Мета: продовжити роботу над засвоєнням звукового значення букви "ЖЕ" , вдосконалювати фонематичне сприймання, навички звуко-буквеного аналізу слів, розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, збагачувати активний і пасивний словник учнів, прищеплювати почуття любові до рідного слова, до природи, виховувати доброзичливість.

Обладнання: підручник, ілюстрації, фонограми.

Хід уроку

І. Повторення і закріплення вивченого.

1. Називання букв на одному диханні, поділ їх на групи, об'єднання в пари.

2. Оповіщання теми уроку.

- З якою із названих букв ми почали знайомство на минулому уроці?

- Сьогодні ми продовжимо знайомство з буквою "ЖЕ".

- Який звук позначає буква "ЖЕ"?

3. Гра "Доповни склад до слова" (за допомогою кубика).

4. Читання складів (із наростанням сили голосу):

жи иж ижи

жа аж ажа

жо ож ожо

жу уж ужу

жи иж ижи

жі іж іжі

У нас вийшло щось дуже схоже на дзижчання. Мабуть це жук до нас прилетів (демонстрація малюнка жука).

Жу-жу-жу, жу-жу-жу,

Своїх діток стережу,-

Каже жук і стереже.

Він і сам - як буква "же"

ІІ. Робота за Букварем.

- А тепер відкриємо Букварі і згадаємо вірш про жука.

Перечитування самостійно напівголосно, вголос, скоромовкою, в особах.

- Чому ж наш жук такий буркотливий? Не до вподоби йому те, що бджілки вчаться грати на музичних інструментах. Непроста ця справа і копітка, вимагає терпіння і старання. Але бджілки дуже працьовиті і, здається, вони вже прекрасно грають. Давайте послухаємо (фонограма).

Видно, і нашому жуку сподобалась гра бджілок. І він вирішив теж вивчати музичну грамоту. Без скрипичного ключа йому не обійтись (демонстрація ілюстрації). І на бджілок він вже не сердиться. Гарний настрій повернувся до нашого жука і він вирішив разом з нами прочитати слова в стовпчиках.

Читання слів у стовпчиках на с.90 (ланцюжком; постановка запитань до прочитаних слів, знаходження "слів-родичів").

- У нашого жука є маленький син, який має багато друзів. І кожного разу, коли він збирається поспілкуватись зі своїми друзями, повідомляє про це своїх батьків і вчасно повертається додому. Сподіваюсь, і ви саме так робите в подібних випадках.

І ось наш маленький жучок в дорозі. Куди ж він летить? Може ми здогадаємось, хто його друг? (Грамзапис.)

Жабенятко Зеленятко

У зеленій осоці

Зелененьку мало хатку

І складало там вірші.

Жабенятко зраділо жучкові, відімкнуло ключем (демонстрація ілюстрації) двері своєї хатки і запросило жучка в гості.

Жабеня жучкові каже:

"Давай в піжмурки ми грати."

А жучок на те сказав:

"Мало місця для забав."

Жабеня на тую мову

Взяло кульку кольорову,

Вийшло з хати і сказало:

"Місця на дворі немало."

Фізкультхвилинка.

- Поки наші друзі граються, ми познайомимось з іншими мешканцями болота.

Дивний ключ у небі лине,

Не залізний, а пташиний.

Цим ключем в осінній млі

Відлітають (журавлі).

- Так, журавлі відлітають довжелезним кутом, або трикутником. Або ж "ключем", як це часто називають у народі (демонстрація ілюстрації).

Звуко-буквений аналіз слова - журавель.

- Ми кликали журавля, а разом з нами його кликав маленький жучок. Що ж там трапилось? Повернемось до наших друзів.

Стали гратися удвох,

Кульку кидали угору,

Бігали разом по двору

І ставали грати в коло.

В очереті пожмурились,

Коли раптом посварились.

А причина тут проста -

Кульку жабеня забрало

У маленького жучка.

Стало потім ще дражнитись,

Показало язика.

І образило це дуже

Невеличкого жучка.

Жабеня жучка дражнило,

А жучок з журавликом дружив:

Жучок до жабки: "Жу-жу-жу!

Журавлеві розкажу."

Журавель помирив друзів.

- Вирішили наші друзі зазирнути у Букварик на с.91. Дуже привабив їх малюнок. Як ви думаєте, чому?

І вирішили вони прочитати разом з нами текст під малюнком. Але до читання тексту нам усім потрібно підготуватися.

Читання слів у стовпчиках (Буквар, с.91), на дошці:

майоріла

журавлина

купина

вирій

Пояснення значень слів.

Розповідь вчителем легенди про журавлину.

- А тепер послухайте текст і скажіть, чи про всіх наших друзів розповідається в ньому?

- Прочитайте текст самостійно напівголосно і подумайте, про кого ще, крім журавля і жабки, розповідається у цьому тексті?

- Кого не вистачає на малюнку?

- Як довго жили журавлі край болота?

- Чому вони восени вирішили покинути своє гніздо?

- Перед текстом маємо спеціальну позначку. Що вона передбачає? (Заголовок.)

- Яка рослина на болоті найбільше сумує за журавлями?

- І люди сумують за журавлями. Бо летять журавлі у вирій не з радістю, а з сумом, журбою. Люди люблять журавлів. І. напевно, більш за все - за їхню любов до Батьківщини. Тож і будують криниці з журавлями, як символ і оберіг країни Україна.

Ось малюнок журавля,

Що стоїть побіля хати.

Вниз він голову схиля,

Як ми вийдем воду брати.

І чимдуж тоді з криниці

Він дістає відро водиці.

Читання рукописного тексту.

- Тихі, задумливі вересневі дні ще теплі, наче літні. Та подих осені вже відчутний у вечірній і нічній прохолоді. Швидко минає час, і холоди огортають все навкруг. Вже чути голосні гортанні звуки, такі сумні протяжні. То великим правильним трикутником прямують у вирій журавлі. Їхнє прощальне курликання довго чути здаля, ніби плач за батьківщиною.

- А що ж робитимуть наші друзі із наближенням зими?

- Як ви думаєте, що сниться жабці і жучкові взимку?

- І вже зараз, в останні лютневі дні, ясне сонце щедро сипле на землю своє проміння. Доречно, завтра, 23 лютого, за народним календарем свято Прохора і Уласа. Кажуть: "Прийшли Прохор і Влас - уже весна в нас!"

ІІІ. Підсумок уроку.

А наші друзі допоможуть передбачити, якою буде весна у цьому році. За народним прикметами:

? Ранній приліт журавлів - на ранню весну.

? Жаби не квапляться розпочати свої весняні концерти - ще повернеться холод.

- Повернуться журавлі додому і зрадіють вони, весело їм буде, що здолали далеку дорогу, що знову в рідних краях. Зрадієте, думаю, і ви, діти. Зможете похвалитися журавлям, що вже подорослішали і вмієте писати назву цих птахів.

- Тож з якою буквою ми продовжили знайомство на сьогоднішньому уроці?

- Всі люди радітимуть прильоту журавлів, їхньому радісному "курли". Тому і називають цих птахів весною журавлями-веселиками. Нехай же згадка про радісне курликання журавлів наповнить наші серця радістю напередодні зустрічі з весною.



На головну



Світ географії та туризму



Hosted by uCoz