Виникнення та розвиток місцевого самоврядування в Європі
Огляд уроку
Урок проходить на основі матеріалу про місцеве самоврядування
з історії стародавнього світу та історії середніх віків, який учні повинні повторити на сьогоднішній урок. Учитель проводить урок у формі бесіди, проводячи одночасно роботу з посібником
" Основи місцевого самоврядування " та Європейською Хартією місцевого самоврядування. Учні пов'язують також всі матеріали історії минулого із сучасністю, аналізуючи місцеве самоврядування і його роль в країнах Європи сьогодні.
Очікувані результати.
Учні повинні вміти пояснювати поняття, аналізувати джерела,
робити висновки, працювати з таблицею.
Основні поняття.
Муніципалітети, комунальне самоврядування (комуна).
Методи та прийоми.
Робота з посібником, бесіда, робота над таблицею "Організація влади в країнах Європи ".
Обладнання.
Європейська Хартія місцевого самоврядування, посібник
" Основи місцевого самоврядування ".
Хід уроку
1. Мотивація (5 хв.)
Повідомлення теми уроку. Учитель наголошує, що матеріал сього-днішнього уроку буде базуватись на тих знаннях, які учні отримали з історії в попередніх класах. Учням слід згадати про елементи місцевого самоврядування в стародавній Греції і Римі та в період середньовіччя. А також провести паралель з історією нашої держави в ті часи і визначити наявність рис місцевого самоврядування в Київській Русі та Литовсько-Руській державі.
Учні повинні також пов'язати матеріал даної теми з сучасністю, прослідкувати по таблиці існування органів місцевого самовряду-вання в сучасній Європі.
2. Вивчення нового матеріалу (25 хв.)
Учитель починає вивчення з учнями історії місцевого самовряду-вання, нагадуючи, що риси його були помітні ще в родоплемінному самоврядуванні, тобто до виникнення держави.
У період розвинутих цивілізацій Греції і Риму самоврядування
стало важливим елементом організації управління в цих держа-
вах.
Учитель пропонує учням згадати правління Соломона в
Стародавній Греції.
Учні повідомляють, що за часів Солона (VІ ст.до н.е.) зросла
роль народних зборів - еклесій. Вони вирішували всі найважли-
віші питання в країні, оголошували війну, укладали мир. На збо-
рах обирались " Рада чотирьохсот" - орган управління і суд.
Обирались також рада старійшин, яка слідкувала за виконанням
законів.
Далі учитель дає завдання пригадати управління країною в
Стародавньому Римі.
Учні відповідають, що за часів Юлія Цезаря (45р до н.е.)був виданий закон, який закріплював організацію міської влади (муні-
ципальний устрій).
Вищим органом міського управління в Стародавньому Римі, як і в Греції, були народні збори.
Збори вирішували найважливіші питання міського життя і
обирали муніципальних магістратів, які здійснювали адміністра-
тивну і судову владу. У місті обирався також муніципальний сенат - представницький орган.
Отже, міста в Римі, які користувались самоврядними правами, називались муніципалітетами.
Учитель дає завдання учням записати в зошит, що муніципалітети на сьогодні - це обрані населенням сільські та міські органи місцевого самоврядування.
Учитель ставить запитання перед учнями: пригадати, чи були елементи самоврядування в ранньофеодальній державі Київська Русь?
Учні називають народні збори - віче. Далі учитель звертає увагу учнів на період середньовіччя, коли місцеве самоврядування в Європі досягло особливого розвитку і дістало назву комунального самоврядування.
Учні записують значення слів "комуна" - (франц-община, громада). У середні віки - це міська община, яка домоглась шляхом боротьби грамоти, що закріплювала ті чи інші вільності жителів міста.
Комуна на сучасному етапі - це поселення міського чи сільського типу, що утворюють первинну ланку адміністративно- територіального поділу та є історично сформованими елементами національних систем місцевого самоврядування в Бельгії, Італії,
Франції та інших державах.
Середньовічні міста свої права і вольності закріплювали в Ха-
ртіях.
Учні записують значення слова.
Хартія (гр. - папір). Це важливий, особливо в історичному відно-
шенні, документ.
Далі учитель дає завдання на с. 18 посібника "Основи місцево-
го самоврядування" визначити міста Італії, Франції, Англії, які
отримали такі Хартії.
На сучасному етапі велику роль для місцевого самоврядування
Європи має Європейська Хартія місцевого самоврядування, прий-
нята в 1997р. У ній визначено, що "посилення місцевого самовря-
дування в різних країнах Європи є важливим внеском у розбудову
Європи на принципах демократії і децентралізації влади."
Багато цікавих даних про місцеве самоврядування можна дізна-
тись із Хартій Міан та їх статутів. Учитель ставить завдання
перед учнями, працюючи з підручником "Основи місцевого самоврядування" с.18 - 19, визначити:
1. Які завдання стояли перед членами комуни міста Мона
(Франція).
2. Пуатьє та Байоне (традиція) повноваження, якими була наділена комуна (на прикладі міста Камбре (Франція)).
3. Правила поведінки посадової особи з членами комуни (на прикладі міст Ля Реоль (Франція) та Сен-Кентені (Франція)).
4. Зачитати висновок ст.19 про значення міських комун і тих елементів управління, які стали прототипом місцевого самоврядування сучасних демократичних держав.
Далі учитель просить учнів на основі отриманих знань дати визначення поняття "комунальні революції VI-VIIIст" Учні висловлюють свої думки і роблять запис у зошиті, що це комунальне самоврядування, яке передбачало звільнення міста від влади феодала та створення міських органів самоврядування.
3. Закріплення вивченого матеріалу та підведення підсумків уроку ( 10 хв.)
Учитель повинен по ходу закріплення матеріалу відмітити роботу
тих учнів, які готували дані про стародавню Грецію і Рим, розви-
ток місцевого самоврядування в цих країнах, повторити основні
поняття та визначення даної теми.
3. Домашнє завдання ( 5 хв.)
Учитель дає індивідуальні завдання:
а) основні повноваження департаментів Франції;
б) особливості місцевого самоврядування США;
в) тип управління на місцях, властивий Німеччині
та рекомендує підготувати відповіді на ці запитання по книзі
О.Лазор " Основи місцевого самоврядування " К. 2003 р.
До компетенції органів місцевого самоврядування в сучасних європейських країнах відносять такі напрями діяльності:
1) розвиток територіальної громади (формування внутрішньої структури громади, економічний розвиток і будівництво);
2) розвиток довкілля (планування використання землі, захист довкілля, дороги та громадський транспорт, збір та використан- ня відходів);
3) освітні оздоровчі та соціальні функції (школи, лікарні, оздоровчі за клади, послуги з соціального забезпечення, забезпечення житлом);
4)захисні функції (пожежна служба, поліція, захист споживачів); комунальні послуги (забезпечення водою, тепловою енергією і га- зом);
5)дозвілля (спортивні споруди, бібліотеки, культурні послуги, туризм, підтримка мистецтва).