Особливості виведення текстових повідомлень в графічному режимі
Мета: навчити практичного використання процедур модуля Graph,
розвивати творчі здібності,підтримувати прагнення до засвоєння
нових знань,
сприяти естетичному вихованню при побудові графічних фігур.
Обладнання: персональні комп'ютери, опорний конспект до заданої теми, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок.
Форма організації уроку.
Робота в комп'ютерному класі - лекційно - практичне заняття;
Пояснення нового матеріалу;
парна та індивідуальна робота за комп'ютером.
Хід уроку
1. Актуалізація опорних знань.
Питання до класу:
Давайте згадаєм як видяться текcтові повідомлення в звичайному текстовому режимі роботи екрану комп'ютера?
1). Скільки символів у рядку і в стовпці містить екран дисплея у текстовому режимі? ( 80 x 25).
2). Яка процедура встановлює курсор в позицію екрану з заданою координатою?
3). Який модуль містить цю процедуру?
4). Які ще процедури містиь даний модуль?
5). Яка процедура виводить текст?
6). З чого складається графічний екран дисплея ?
7). Де початок відліку точок в гафічному режимі?
8). Назвати процедуру для задання кольору фону.
9). Назвати процедуру для задання кольору майбутнього зображення.
10). Яка відміннісь між процедурами SetFillStyle і FloodFill ?
2. Пояснення нового матеріалу.
В комплект поставки пакета Турбо Паскаль включається набір штрихових шрифтів. Файли цих шрифтів мають розширення *.CHR
На екран в гафічному режимі можна виводити тільки текстові величини типу string. Числові величини попередньо треба перевести в рядкові процедурою Str.
Для виведення тексту існують такі основні процедури:
Текст i шрифти в графiчному режимi
OutText('текст') - вивiд тексту починаючи з поточного положення курсора;
OutTextXY(x,y,'текст') - вивiд тексту починаючи з координати x,y;
SetTextStyle(шрифт, напрям, розмiр) - встановлення потрiбного текстового стилю:
Шрифт (Font):
0 - стандартний DefaultFont
1 - жирний TriplexFont
2 - малий,тонкий SmallFont
3 - прямий SansSerifFont
4 - готичний GothicFont
можна використовувати в версії 7.0 ще такі шрифти:
5- рукописний
6- одношрифтовий
7- красивий похилий
8- штифт типу Times Poman
9- збільшений
10- великий двохшрифтовий
Напрям (Direction) :
1 - горизонтальний HorizDir
2 - вертикальний VertDir
Розмiр (CharSize) - (1-10)
1 - 8 x 8 пiкселiв
2 - 16 x 16 пiкселiв
...
n - 8n x 8n пiкселiв
При CharSize=i (1<= i <=10) символи, які складаються з точок будуть займати на екрані прямокутник розміром 8*i X 8*i пікселів.
Є можливість по-різному регулювати ширину і висоту символа:
UserCharSize;
Setusercharsize;
SetTextJustify(по горизонталi, по вертикалi) - встановлення точки прив'язки для розмiщення текстового рядка:
По горизонталi
0 - злiва LeftText
1 - по центру CenterText
2 - справа RidhtText
По вертикалi
0 - внизу BottomText
1 - по центру CenterText
2 - вгорi TopText
Приклад1. settextjustify(1,1);
Outtextxy(100,100,'A');
По-змовчуванні в якості точки привязки для розміщення текстового рядка задається лівий верхній кут першого символу.
Приклад2. SetColor(LightGreen);
SetTextStyle(0,0,5);
OutTextXY(130,170,'Iнформатика');
TextHeight('текст') - функцiї повертають вiдповiдно
TextWidth('текст') - висоту та ширину текстового блоку
Приклад3. Намалювати прямокутник з вказаними вершинами
uses crt,graph;
var dv,md,i:integer;
begin
dv:=detect;
initgraph(dv,md,'');
Cleardevice;
setbkcolor(7);
setcolor(4);
rectangle(220,140,420,340);
SetTextStyle (0,0,2);
SetTextJustify(2,2);
OutTextXY(220,340,'A');
SetTextJustify(2,0);
OutTextXY(220,140,'B');
SetTextJustify(...);
OutTextXY(.......,'С');
SetTextJustify(...);
OutTextXY(.......,'D');
readkey;
closegraph;
end.
Учні продовжують записи в зошитах самостійно для виведеннч букв 'C', 'D'.
3. Закріплення матеріалу
( парна та індивідуальна робота за комп'ютером).
У кожного учня окреме завдання з конкретним малюнком:
4. Підведення підсумків
Оголошення оцінок за урок (учням, які відповідали і за практичну роботу)
Питання до класу:
Назвати процедуру для виводу тексту починаючи з поточного положення курсора;
2). Назвати процедуру для встановлення потрiбного текстового стилю:
3). Назвати процедуру для встановлення точки прив'язки для розмiщеннятекстового рядка:
5. Домашнє завдання
Вивчити всі процедури розглянуті на уроці;
Написати програму для виведення на екран монітора малюнка для будь-якого завдання з геометрії.