Занепад Греції та підкорення її Македонією у IV ст. до н. є.
Мета уроку : - показати учням, що у ІVст до н.е. Македонія перетворилась у сильну рабовласницьку державу, яка прагнула до встановлення свого панування в Греції ;
- розкрити причини занепаду Греції і втрати нею незалежності ;
- продовжити формування вміння працювати над вирішенням проблемного завдання ;
- виховувати патріотичні почуття та силу волі.
Обладнання ; карта "Завоювання Олександра Македонського у ІVст. до н.е.", навчальні картини.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу з вирішенням проблемного завдання.
Хід уроку
I. Організаційний момент - 2 хв.
II. Вивчення нового матеріалу - ЗО хв.
План
1. Посилення Македонії при царі Філіпу II.
2. Занепад Греції в ІV ст. до н.е,
3. Підкорення грецьких міст-держав Філіппом II.
4. Битва при Херонеї. Демосфен.
Оголошення теми та мети уроку. Мотивація.
З назви теми уроку ви помітили, що Греція в ІV ст. до н.е. була підкорена Македонією. Виникає питання : чому в У ст. до н.е. грекам вдалось відстояти свою незалежність у боротьбі з персами, а через 150 років Греція виявилась під владою Македонії ?
Задумайтесь над цим, а відповідь постарайтесь дати в кінці уроку.
В часи Перікла маленька гірська країна Македонія ділилась на кілька самостійних областей і в справах Греції не грала майже ніякої ролі. У ІV ст. до н.е. розумний і енергійний цар Філіпп II об'єднав країну під своєю владою і створив сильне військо. Кіннота - знатні македонці ; Піхота - шикування фалангою .
Відмінності македонської і грецької фаланг ( 16 рядів - проти 6-9 ; списи - до 6 метрів і в перших шести рядів) + важка кіннота. Рух фаланги - велика узгодженість, виучка і дисциплінованість + щоденні тренування.
Обозу у війська не було (велика рухливість). Питання : Як ви думаєте, в чому полягали слабкі сторони фаланги ?
( Проявлялись на горбистій і порізаній ярами місцевості) Порівняння : Македонія - Персія.
- за розмірами Персія була набагато більшою від Македонії.
- македонське військо - передове, добре навчене і боєздатне, але в свій час перси були ще більш грізним суперником ;
- тому третє припущення : мабуть в самій Греції відбувалось щось таке, що послабило силу її опору. Що ж саме ?
Згадайте : морський союз і відносини Афін із союзниками після грецько-перських воєн. Яке було відношення більшості союзників до Афін ? Покажіть на карті два найбільші грецькі поліси (міста-держави). Суперництво між Афінами і Спартою - втягнуті й інші держави. Пелопоннеська війна - біля ЗО років - поразка Афін. Розпад морського союзу. Афіни позбулись майже всіх володінь на морі і військового флоту, були зруйновані Довгі мури.
У VІ ст. до н.е міжусобні війни продовжувалися. Наслідки воєн :
- розорення селян ;
- розорення ремісників ;
- загострення боротьби між біднотою й багатіями. Прочитати в підручнику п.8 § 40
Серед багатих у кожному місті - прихильники Філіпа II. Демосфен -оратор.
Повідомлення учня про життя Демосфена. Прагнення відстояти незалежність Афін. "Філіппіки".
338 р. до н.е. - битва при Херонеї - втрата Грецією незалежності
(до XIX ст. н.е.)
Філіпп II обійшовся м'яко з переможеними - бо готувався похід на Персію і розраховував на греків.
III. Перевірка вирішення учнями проблемного завдання - 10 хв.
IV. Домашнє завдання :
§ 40 ; виписати вдома в зошити причини підкорення Греції Македонією.